Kan Kronofogden utmäta pengar från ett barns bankkonto som gäldenären har?

Hej!

Jag har tyvärr skulder till kronofogden och vill öppna ett bankkonto i mitt barn namn så jag och familj kan sätta in pengar till honom. Kan då kronofogden gå in o ta dessa pengar? Mitt barn är inte myndig.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vad Kronofogden kan utmäta finns i Utsökningsbalken (UB), men det finns även regler i Föräldrabalken (FB) som kan bli aktuella. Jag kommer gå igenom och förklara de regler som är aktuella för just din fråga.

Vad Kronofogden kan utmäta
Kronofogden får utmäta lös egendom som tillhör gäldenären, eller lös egendom som han eller hon ska anses vara ägare av (4 kap. 17 § UB). Med gäldenär menas den person som är skyldig pengar. Eftersom du har skulder till Kronofogden, så är det du som är gäldenär. Med lös egendom menas lösa saker som man exempelvis har i sitt hem, men lös egendom kan också vara pengar. Pengar som finns på ett bankkonto anses vara lös egendom.

Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som gäldenären har i sin besittning, och det inte framgår att egendomen tillhör någon annan (4 kap. 18 § UB). Detta betyder att lös egendom som gäldenären har hos sig anses vara gäldenärens egendom, om det inte går att visa att egendomen tillhör någon annan genom exempelvis kvitton eller liknande. Pengar som gäldenären har på sitt bankkonto som tillhör gäldenären, anses vara lös egendom som tillhör gäldenären.

Föräldrar ansvarar för sina barns pengar
Föräldrar till ett barn kallas även för förmyndare (10 kap. 2 § FB). Barn som är under 18 år får inte ha hand om sina egna tillgångar, utan det är förmyndaren/förmyndarna som har hand om dessa (12 kap. 1 § FB). Du som har barn och därmed är förälder, är förmyndare. Det är din uppgift som förmyndare att ha hand om ditt barns tillgångar, däribland pengar. Det betyder att pengar som ditt barn får från exempelvis dig och släktingar är du skyldig att ta hand om åt ditt barn, om barnet är under 18 år. Ett sätt att göra detta är att skapa ett bankkonto i din dotters namn och spara pengarna där.

Ovan konstaterade jag att pengar som finns på ett bankkonto som tillhör gäldenären utgör sådan lös egendom som Kronofogden kan utmäta. Men ett bankkonto som skapas i ditt barns namn och som är till för pengar som hon själv inte kan ha hand om tillhör inte dig som gäldenär, utan tillhör ditt barn. Det betyder att Kronofogden inte kan utmäta de pengar som sätts in på ditt barns konto, eftersom dessa pengar inte tillhör dig.

Skulle det dock vara så att det går att se att du sätter över större summor pengar kontinuerligt till bankkontot, kan Kronofogden misstänka att detta görs i försök att undgå att betala till Kronofogden för dina skulder. Detta kan Kronofogden se genom transaktionshistorik till och från bankkontot. Det är nämligen Kronofogden som kommer att behöva bevisa att de inte tror att bankkontot tillhör din dotter om de misstänker att du använder kontot för att slippa betala till Kronofogden. Men om det är pengar som sätts över från din familj och släkt, och inte är några större summor som förs över eller dras från kontot, så kan inte Kronofogden ta ditt barns pengar som finns på detta konto.

Sammanfattning
Kronofogden kan endast utmäta pengar som det går att visa tillhör gäldenären. Det är Kronofogden som ska bevisa om ett bankkonto tillhör gäldenären, om de misstänker att gäldenären försöker undgå att betala av sina skulder till Kronofogden. Eftersom du är förmyndare åt ditt barn, och din uppgift är att ha hand om ditt barns pengar tills barnet fyllt 18 år, kan inte Kronofogden utmäta pengar från ett bankkonto som du har som tillhör ditt barn. Misstänker dock Kronofogden att bankkontot används för att slippa betala tillbaka skulderna, och Kronofogden kan visa detta genom transaktioner som gjorts till och från bankkontot, kan de utmäta pengarna från bankkontot ändå.

Jag hoppas att jag med detta har kunnat besvara din fråga! Om du har fler frågor är du alltid välkommen att ställa dessa till oss här, på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Hilma NilssonRådgivare