Kan Kronofogden utmäta mina pengar för annans skuld?

Jag och min exman äger ett hus tillsammans som nu ska säljas. Min exman har privata skulder, som är hos kronofogden. Delar vi på vinsten vid försäljningen, eller kommer de även ta av "mina" pengar för att reglera hans skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vände dig till oss på Lawline med din fråga!

I utsökningsbalken (UB) finns bestämmelser om utmätning och vilken egendom som får tas i anspråk för den skuldsattes skulder.

Vid en utmätning kan endast den skuldsattes egendom utmätas, och det är Kronofogden (KFM) som måste bevisa att en viss egendom tillhör denne (4 kap. 17 § UB). Din del av vinsten kommer som utgångspunkt därför inte att utmätas för din exmakes skulder. Om han av någon anledning skulle ha din del av vinsten på ett eget bankkonto anses det dock vara ett starkt stöd för att alla pengar tillhör honom, och du behöver då visa att en viss del av dem är dina (se Högsta domstolens dom i NJA 2015 s. 763), exempelvis genom att åberopa köpehandlingen där ni båda står som säljare. Om pengarna i stället sätts in på ditt eget konto kommer det inte råda någon tvekan om att pengarna tillhör dig och du behöver därför inte oroa dig över om att KFM kommer att ta dem i anspråk.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ytterligare.

Hälsningar,

Jasmine AtieRådgivare