Kan kronofogden utmäta min hyresrätt?

Hej!Jag har en kreditskuld på 12000 kronor som gick till Kronofogden. I. Kronofogdens information bladet står det :ett utslag kan verkställas direkt av oss. Att verkställa kan handla om utmätning av pengar saker eller om vräkning. Kan kronofogden vräka mig från min hyreslägenhet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utmätning regleras i utsökningsbalken (UB). Av denna följer att en hyresrätt inte kan utmätas, 5 kap. 1 § 5p. UB.

Utmätningsordningen

Då den du har en kreditskuld hos (X) har lämnat fordran till kronofogden (KRM) ska KRM underrätta dig om att X lämnat en skuld till dem (4 kap. 12 § 1 st. UB). Om du inte betalar frivilligt måste KRM efterforska om du har någon utmätningsbar egendom (4 kap. 9 § UB). Egendom utmäts i en särskild ordning, som anges i 4 kap. 3-7 §§ UB. Vid utmätning kan det uppstå vissa kostnader, varför KRM i första hand utmäter sådant som orsakar minst besvär och minst kostnad. Ordningen följer enligt listan nedan

1. Kontanta medel – under förutsättning att dessa inte behövs för din försörjning den närmsta månaden, ex. för mat, hyra, kläder och andra nödvändiga utgifter

2. Banktillgodohavanden och andra likvida tillgångar

3. Lön

4. Fondandelar och aktier

5. Övrig lös egendom – ex. bilar

6. Fast egendom

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare