Kan kronofogden utmäta barnens pengar?

Kan kronofogden ta barnens sparpengar när föräldren har utmätning?

Lawline svarar

Hej,

Det korta svaret på din fråga är nej, kronofogden kan inte ta barnens pengar vid föräldrars utmätning.

Jag kommer nedan förklara mitt svar. Svaret på frågan finns i utsökningsbalken (UB).

Lös egendom är allt som inte är fast egendom, det vill säga fastigheter. Pengar utgör med andra ord lös egendom. Kronofogden får bara utmäta lös egendom om den tillhör gäldenären (den som är skyldig pengar). Barnens pengar tillhör således barnen och inte föräldern, vilket innebär att kronofogden inte kan utmäta deras konto utan enbart förälderns tillgångar (4 kap 17§ UB). En förutsättning är däremot att pengarna är placerade på ett konto som faktiskt står i barnens namn eller att det på annat vis är tydligt att det är just barnens pengar. Detta beror på att gäldenären kan anses vara ägare till lös egendom som den har i sin besittning om det inte framgår att pengarna tillhör någon annan (4 kap 18§ UB). Förutsatt att barnens pengar inte är sammanblandade med dina pengar utan hålls åtskilt riskerar de inte att bli föremål för utmätning.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare