Kan Kronofogdemyndigheten "gå in på" mitt konto?

Hej!

Har Kronofogden rätt att kontrollera banköverföringar (transaktions historik) vid skuldsanering för privat person, och i så fall är det kutym att Kronofogden gör det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som har skulder kallas för gäldenär i de fall det rör en fordran mot denne (1 kap. 7 § UB). Kronofogden inleder alltid med att göra en utredning för att se ifall gäldenären har tillgångar att betala skulden. Utredningen kan göras genom att Kronofogden frågar personer, myndigheter och företag om vilka tillgångar som de vet finns. Kronofogden kan också komma hem till gäldenärens bostad vid en så kallad förrättning. Finns tillgångar kan Kronofogden utmäta dessa t.ex. genom försäljning av ägodelar eller löneutmätning. Kronofogden kan dock inte "gå in direkt" på kontot.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare