FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/02/2023

Kan koranbränningar utgöra hets mot folkgrupp?

Hej! Skulle Rasmus Paludan koranbränningar kunna falla under brottet hets mot folkgrupp om ja varför om nej varför? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret är att det beror på omständigheterna. Som en slags huvudregel kan det sägas att det är okej att bränna religiösa skrifter. Detta då vi numera har en ganska långtgående grundlagsstadgad yttrandefrihet (2 kap. 1 § 1 p. regeringsformen). Tidigare hade vi en lag om så kallas trosfrid, vilket innebar att det var straffbart att kränka något som anses heligt med ord eller handling. Denna bestämmelse togs emellertid bort då det ansågs inskränka yttrandefriheten oproportionerligt mycket.

Det finns emellertid begränsningar av yttrandefriheten, bland annat genom brottet hets mot folkgrupp (16 kap. 8 § brottsbalken) som du nämnde. Det är inte omöjligt att en koranbränning skulle kunna uppfylla kraven som ställs på brottet hets mot folkgrupp, men det krävs då något mer än att ”enbart” bränna en religiös skrift. I 16 kap. 8 § brottsbalken framgår det att för att någon ska kunna dömas för hets mot folkgrupp måste personen i fråga ha hotat eller uttryckt missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på exempelvis trosbekännelse. Om exempelvis Paludan (eftersom du nämnde just honom) skulle yttra hot mot muslimer medan han bränner koranen eller om koranbränningen sker utanför en moské eller liknande skulle det möjligen kunna uppfylla kraven för hets mot folkgrupp. Frågan har så vitt jag vet aldrig prövats av HD så det är svårt att säga exakt vad som krävs för att brännande av heliga skrifter ska sluta vara inom ramen för yttrandefriheten och börja anses utgöra hets mot folkgrupp.

Hoppas svaret gav dig lite vägledning i alla fall!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare