Kan köp av fastighet till underpris ses som förskott på arv?

Ett syskons Köp av fastighet till underpris är det samma sak som förskott på arv vid bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag utgår från att du menar att syskonets köp innebär ett köp från hens föräldrar.

Reglerna om förskott på arv finns i ärvdabalken, nedan förkortat ÄB.

Det finns en presumtion för (det antas) att det som föräldrar under sin livstid ger till sina barn (bröstarvingar) ska ses som ett förskott på arv. Detta är utgångspunkten, så till vida det inte finns något skriftligt dokument eller att det framgår av omständigheterna att något annat varit avsett, 6 kap. 1 § ÄB.

Egendom som bröstarvingar får helt utan någon motprestation, dvs gratis, betraktas såklart som gåvor. Det har dock bekräftats i avgöranden från Högsta Domstolen att även försäljning av fastighet till underpris, kan ses som gåva och därmed utgöra förskott på arv. Det avgörande är här att det finns en övervägande gåvodel som talar för att "köpet" ska betraktas som en gåva.

Svar på din fråga

Ja, köp av fastighet till underpris kan betraktas som en gåva och därmed utgöra förskott på arv.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare