Kan jag yrka om att bli utköpt ur det gemensamt ägda huset?

Jag och min syster har ärvt 25 procent var av vår mammas hälft av huset som hon ägde tillsammans med vår pappa. Hon dog i somras och hon testamenterade då sin del till mig och min syster. Vår far lever och har rätt till rubbat bo. Kan jag på något sätt yrka på att bli utköpt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om du kan bli utköpt ur det hus som din pappa, du och din syster äger gemensamt.

Huruvida din syster och/eller pappa ska köpa ut dig är något du måste komma överens med dem om. Du har ärvt en del i ett hus, inte pengarna den delen i huset är värt. Så tyvärr finns det ingen automatisk rätt för dig att bli utköpt, eller möjlighet för dig att yrka om det. Men det du kan göra är att du kan be dem att köpa ut dig, till exempel för att det eventuellt blir lättare att samsas om ett hus två istället för tre. Om de inte vill detta kan du föreslå att någon annan får köpa din del i huset, men det bör ni diskutera noga så att allt funkar bra med denna nya ägare.

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp av en jurist som kan hjälpa dig mer praktiskt vidare med detta kan du höra av dig till mig på sanna.wetterin@lawline.se så återkommer jag med information om konsultation med vår juristbyrå.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Sanna Wetterin

Sanna WetterinRådgivare