Kan jag testamentera bort egendom till min fru trots att jag har särkullbarn?

Hej,Jag har två barn sen tidigare men inga barn med min nuvarande fru,kan jag testamentera bort 50% till min fru från mina barns del,och vad händer när jag går bort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan testamentera bort egendom till din fru trots att du har särkullbarn. Regler om detta finns i Ärvdabalken (ÄB).

Om du väljer att testamentera bort hälften av sin egendom till din fru och den andra hälften till dina barn så är det helt i sin ordning. Eftersom dina särkullbarn får sin laglott, vilken de har rätt till enligt 7 kap. 1 § ÄB, så kan de inte klandra testamentet. Hade du däremot valt att testamentera bort hela din kvarlåtenskap till din fru hade dina särkullbarn kunna kräva jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ÄB.

Sammanfattningsvis så går det alldeles utmärkt att göra på det sätt som du beskriver!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare