Kan jag testamentera att mitt arv ska vara mina barns enskilda egendom?

Hej, jag har 2 söner. Bägge har familj med barn. Jag skulle vilja att kvarlåten efter mig ska enbart gå till mina söner och vill att det ska vara enskild egendom. Kan jag skriva det själv och att 2 st av mina vänner bevittnar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är dina söner bröstarvingar som ärver dig med lika del (2 kap. 1 § Ärvdabalken, ÄB). Vill du att arvet efter dig ska vara deras enskilda egendom krävs det att du skriver ett testamente. I testamentet kan du skriva vem som ska ärva vad samt att villkoret är att egendomen ska vara deras enskilda.

För att ett testamente ska vara giltigt krävs att vissa formkrav är uppfyllda. Testamentet ska upprättas skriftligen med två vittnen. Vittnena ska veta att det är ett testamente de bevittnar, däremot behöver de inte veta vad som står i testamentet. För att bevittningen ska vara giltig krävs att båda vittnena är närvarande samtidigt (10 kap. 1 § ÄB). Två vänner till dig går bra som vittne, så länge du inte testamenterar något till dem. Som vittne är inte godkänt den som du testamenterar till, inte heller make/sambo, syskon eller någon som står i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag till dig (10 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare