Kan jag testamentera att min särbo ska erhålla hela mitt arv även fast jag har halvsyskon?

Hej !

Är ensamstående båda föräldrarna är döda. Kan jag skriva ett testamente där min särbo skall erhålla hela arvet trots att jag har 3 halvsyskon ?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Kan du skriva ett testamente?
Utgångspunkten vad gäller arv finns att hitta i ärvdabalken. Den legala arvsordningen utgörs av bl.a. barn, föräldrar och syskon. Om man vill ändra arvsordningen som regleras i ärvdabalken, finns möjligheten precis som du själv föreslår, att skriva ett testamente (9 kap. 1 § ÄB).

Det finns vissa begränsningar i testamenten, t.ex. bröstarvinges laglott (7 kap. 1 § ÄB). En bröstarvinge är ens barn (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom du utifrån det du berättat inte har några barn blir detta inte något problem för dig. Dina halvsyskon hindrar dig inte från att skriva ett testamente.

Om du väljer att inte skriva ett testamente kommer dina halvsyskon ärva dig (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Det är dock helt fritt för dig att skriva ett testamente där du ändrar den legala arvsordningen. Det innebär att du kan skriva ett testamente där din särbo ska erhålla hela ditt arv utan att det skapas några juridiska problem avseende dina halvsyskon.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Med vänliga hälsningar,

Fanny ErikssonRådgivare