Kan jag stämma mitt ex för psykisk och fysisk misshandel?

Hej jag vill veta om jag kan stämma min x man för att under många år psykiskt och viså fysisk misshandel av mig men framför allt mina 3 barn i dag 22 19 och 11 år då dom fortfarande lider svårt psykiskt av detta.

Lisa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig att svara generellt vilka brott som kan föreligga, i vilka fall du kan söka skadestånd och avslutar med mitt råd till dig.

Fysisk misshandel är ett brott, psykisk misshandel är en kombination av andra brott

Reglerna om vad som krävs för att ett brott ska föreligga och vilket straff som kan utdömas finns i brottsbalken (BrB). Misshandel innebär att man tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta (3 kap. 5 § BrB). Det du benämner som psykisk misshandel finns inte som ett eget brott i brottsbalken. Däremot kan flertalet brott ingå i beskrivningen. Exempel på sådana brott är olaga hot (4 kap. 5 § BrB), ofredande (4 kap. 7 § BrB) och förolämpning (5 kap. 3 § BrB). Även sexualbrott kan innefattas (6 kap. BrB).

Om en man begår brotten jag redogjort för, det sker upprepade gånger och är mot en kvinna han är gift med, varit gift med eller bott tillsammans med under äktenskapsliknande förhållanden, kan han dömas för grov kvinnofridskränkning (4 kap. 4 a § BrB). När det gäller barn framgår det ytterligare att barn dels inte får utsättas för kroppslig bestraffning, dels inte får utsättas för annan kränkande behandling (6 kap. 1 § Föräldrabalken).

Döms mannen för brott kan du begära skadestånd

Om mannen fälls för ett eller flera av brotten han utfört kan såväl du som de barn som utsatts söka skadestånd enligt skadeståndslagen (SkadestL). Person- och sakskada ska ersättas, förmögenhetsskada genom brott och kränkning genom brott (2 kap. 1-3 § SkadestL).

Din begäran som skadestånd kan ske samtidigt som brottmålet avhandlas i domstolen (22 kap. 1 § Rättegångsbalken, RB). Begär du det ska åklagaren i regel föra din talan om skadestånd (22 kap. 2 § RB). Mot bakgrund av de brott som eventuellt är aktuella kan även ha rätt till ett målsägandebiträde (1 § lag om målsägandebiträde). Ett målsägandebiträde är en advokat eller jurist som biträder dig som ett stöd i processen och kan hjälpa dig att föra din skadeståndstalan om inte åklagaren gör det.

Mitt råd till dig är att du kontaktar polisen för att anmäla din exman för de brott han utsatt dig och barnen för. Antingen besöker du din lokala polisstation eller så ringer du polisen på telefonnummer 114 14. Jag kan även rekommendera att du besöker Brottsoffermyndighetens hemsida. På hemsidan finns bra information om hur processen sker, när du kan få skadestånd samt kontaktuppgifter till stödorganisationer för både dig och barnen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare