Kan jag slänga ut min sambo utan juridiska komplikationer?

Hej!

Jag är sambo idag. Vi har sålt vår hus. Jag har köpt en bostadsrätt själv. Min nuvarande sambo flyttar med sålänge, men har ingen del i bostadsrätten. Kan jag slänga ut honom framöver utan juridiska komplikationer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ägaren av en bostad får i allmänhet bestämma att sin sambo ska flytta ut. Det kommer däremot att innebära att ert samboförhållande upphör. Vad som händer när ett samboförhållande upphör regleras i sambolagen (SamboL). När ett samboförhållande upphör har endera sambo rätt att begära bodelning, såvida samborna inte avtalat om något annat (8-9 §§ SamboL). En sådan begäran måste framföras inom 1 år från det att samboförhållandet upphörde.

Hur går en bodelning till?

Vid bodelning sker en fördelning av samboegendomen mellan samborna (se 12-16 §§ SamboL). Först beräknas sambornas andelar i samboegendomen. Vid beräkningen av sambornas andelar i samboegendomen ska från vad en sambo äger av egendomen så mycket avräknas att det täcker sambons eventuella skulder. Det som återstår läggs därefter samman och delas lika mellan samborna.

Vad ingår i en bodelning?

I en bodelning ingår all samboegendom. Med samboegendom avses bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Till bohag hör vanligtvis möbler, vitvaror och annat inre lösöre (6 § SamboL). Saker som inte brukar utgöra samboegendom är bil, fritidshus och andra föremål som endast används av den ena sambon.

Som sagt räknas sambornas bostad som samboegendom om den förvärvats för gemensam användning. Det har i regel ingen betydelse vem som betalat för egendomen, utan det är avsikten med inköpet som är avgörande. Eftersom du och din sambo flyttat in i bostadsrätten efter att du köpt den bör utgöra samboegendom.

Jämkning av bodelning

Det finns emellertid jämkningsregler som kan medföra ändringar i hur bodelningen går till (se 15 § SamboL). Om det skulle vara oskäligt mot den ena parten att en ny bostad ingår i bodelningen, t.ex. därför att samlevnaden kort tid därefter upphör, kan det rättas till med hjälp av jämkningsreglerna. Det kommer innebära att den sambon får behålla mer av sin egendom.

Sammanfattning

Om ni flyttar isär kan du eller din sambo begära bodelning. I så fall kommer all samboegendom fördelas lika mellan er. I bodelningen bör bostadsrätten som du köpt ingå. Skulle det däremot vara så att ni flyttar isär kort efter arr ni flyttat in i bostadsrätten kan det framstå som oskäligt att dela lika på dess värd. I så fall kan bodelningen jämkas, vilket bör innebära att du erhåller större delen av bostadsrättens värde.

Om du funderar på att avsluta ert samboförhållande kan ni genom samboavtal själva bestämma hur fördelningen ska se ut eller också att bodelningen inte ska ske. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av er båda.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare