Kan jag sälja en gemensam bostadsrätt utan min sambos samtycke?

Hej!

Vår son och hans sambo köpte en bostadsrätt för ca 1 år sedan och lade då in 100 000 var som kontantinsats.

Bostadsrätten har nu tyvärr sjunkit i värde. Dom skall nu flytta isär och sambon vägrar sälja om hon inte får tillbaka sina 100 000.

Sonen vill gå vidare och sälja med förlust men hon vägrar.

Hur skall han agera?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om sambo och deras egendom finns i sambolagen (SamboL). Det kan också regleras i samboavtal, men utifrån frågan antar jag att det inte finns något sådant i situationen.

Om han ändå säljer bostadsrätten

Eftersom bostadsrätten köptes tillsammans för gemensam användning så räknas båda som ägare. Bostadsrätten blir så kallad samboegendom och de har båda rätt till halva lägenheten var.

En bostad som räknas som samboegendom får inte säljas utan bådas samtycke (23 § första punkten SamboL). Om din son ändå skulle sälja fastigheten kan sambon gå till domstol och förklara försäljningen ogiltig (25 § SamboL).

Ansöka till domstol

Ges inte samtycke kan din son ansöka till domstol om att han ändå ska tillåtas sälja den (24 § SamboL). Detta beviljas i princip alltid. Detta kan tyckas onödigt att i så fall inte tillåta försäljning utan föregående dom, men regeln är till för att sambon inte ska bli överraskad av försäljningen.

Rätt att köpa ut bostaden

Din son har rätt till att köpa ut bostadsrätten från sambon (och därefter sälja den om han vill) om han betalar pengar motsvarande sambons del (hennes kontantinsats) till sambon (17 § SamboL). I detta fall måste han också se till att sambon inte längre har något ansvar för lånet (16 § tredje stycket SamboL). Även andra skatter för försäljning och dylikt kan tillkomma, men det är svårt att avgöra utifrån informationen.

Hur ska han agera?

Det bästa sättet är förmodligen att ansöka till domstolen om att få sälja bostadsrätten. Att köpa ut sambon kommer troligtvis bli betydligt dyrare, då det förutsätter att han tar ansvar för det gemensamma lånet. Såvida inte sambon har särskilt goda skäl för att inte sälja lägenheten kommer domstolen med största sannolikhet att bevilja din sons ansökan.

Erika RedeliusRådgivare