Kan jag sälja en fordran?

Jag har en fordran på över 100,000 som drivs av kronofogden. Personen i fråga har dragit på sig skulder på 700,000, det blir lite över 800,000 med min skuld, dom har gjort en utmätning på personens lön på 12400 i månaden och av dom får jag 1700, jag har varken tid eller ork att vänta 5-6-7år på mina pengar och undrar kan jag sälja skulden till något företag?, eller till en privat person som betalar mig summan och jag drar tillbaka skuldkravet från kronofogden men skulden flyttas över till den personen som köper den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlas utifrån skuldebrevslagen (SkbrL).

Du som har en fordran kallas för borgenär och personen som är skyldig dig pengar är gäldenären. Huvudregeln inom svensk rätt är att fordringar fritt kan överlåtas mellan borgenärer. Svaret på din fråga beror dock på vilken typ av fordran du har gentemot personen i fråga.

Om fordran är ett enkelt skuldebrev, alltså ställt till viss man (Anders Andersson) (26 § 1 stycket SkbrL), är inte köparen av ditt skuldebrev skyddad mot gäldenärens borgenärer om inte gäldenären blir underrättad (denuntiation) om att du har sålt skuldebrevet till en annan person (31 § 1 stycket SkbrL). Du måste alltså meddela gäldenären om att du har sålt skuldebrevet till en annan person.

Om det gäller ett löpande skuldebrev, alltså ett skuldebrev som är ställt till innehavaren eller "till viss man eller order" (11 § 1 stycket SkbrL), så behöver inte gäldenären bli underrättad för att köparen av skuldebrevet ska vara skyddad mot gäldenärens borgenärer. Om skuldebrevet är ställt till innehavaren så är det som har skuldebrevet i sina händer som har rätt att kräva betalning (13 § 1 stycket SkbrL). Om skuldebrevet är ställt "till viss man eller order" så ska överlåtelserna av skuldebrevet vara inskrivna i handlingen för att den som köper skuldebrevet ska kunna kräva betalning (13 § 2 stycket SkbrL).

Du kan alltså sälja din fordran till en annan person men glöm inte att underrätta gäldenären om det är ett enkelt skuldebrev. Det kan dock bli lite svårt att sälja den på grund av de särskilda omständigheterna, men det kan vara värt ett försök. Om du har några vidare frågor så får du gärna höra av dig till oss.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Alexander Garin FolkegårdRådgivare