Kan jag säga upp mig från en visstidsanställning?

Hej, har skrivit på en visstidsanställning hos ett bemanningsföretag från och med 3/12 2018-2/6 2019. Kan jag säga upp mig innan? Eller är jag genom avtalet bunden till att jobba tiden ut? (har fått ett mycket bättre erbjudande). Är Timavlönad.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om visstidsanställning finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Lagen ger dig inte rätt att säga upp dig

Det finns ingen lagregel som ger varken dig eller din arbetsgivare rätt att säga upp din visstidsanställning innan tiden gått ut. Du är som utgångspunkt skyldig att arbeta under hela perioden.

Står det något i kollektivavtalet?

Trots att lagen inte ger dig möjlighet att säga upp dig kan kollektivavtal göra det. Kollektivavtal som du eller din arbetsgivare har ingått gäller i din situation nästan oavsett vad lagen säger. Ditt anställningsavtal säger även det förmodligen något om din uppsägning. Det är vanligt att ditt personliga anställningsavtal hänvisar till antingen ett kollektivavtal eller en regel i LAS, och då är hänvisningen det som gäller.

Har du redan läst igenom dina avtal och det inte finns någon bestämmelse om uppsägning, eller om avtalen säger att du är bunden under hela tiden, så är du skyldig att arbeta.

Kan jag säga upp mig innan?

Om det finns en regel i något av dina avtal som ger dig rätt att göra det så kan du säga upp dig. Om inte så är du bunden att arbeta under hela perioden. Du kan alltid kontakta din arbetsgivare och diskutera din vilja att frånträda avtalet. De har ingen skyldighet att säga ja, men det finns en chans att de är villiga att låta dig säga upp avtalet.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare