Kan jag säga upp lägenheten som min fru bor i under betänketiden fram till skilsmässan går igenom?

Hej!

Min fru som jag ligger i gemensam skilsmässa med, alltså vi har båda skrivit under skilsmässopapprena, bor i lägenheten jag står på och har vår son Måndag-Torsdag och jag hämtar han på förskolan på torsdagarna 3 ggr/mån och har han då tom. Söndag. Helt enkelt jag har han 3 ggr / mån Tor-Sön.

Vi är oense om var vår son ska bo (bor med ca: 7 mils avstånd i olika kommuner) och jag litar inte på henne, därav vill jag inte stå på något som hon använder. Kan jag säga upp lägenheten under betänketiden?

Det är tidigast 27:e Maj som betänketiden gått ut.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och skilsmässa återfinns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Det jag nu allra först vill framföra är inte vad du frågar om, men jag nämner det ändå så att du vet om det. Ugångspunkten är att betänketiden löper under sex månader och att någon av makarna efter att denna tid löpt ut måste göra ett yrkande om att äktenskapet ska upplösas. Detta krävs för att en dom om skilsmässa ska meddelas, ÄktB 5 kap. 3 §. Om ett sådant yrkande när betänketiden är över inte framförs inom ett år från betänketidens start, förfaller talan om skilsmässa. Därmed måste alltså någon av er meddela ett sådant yrkande till tingsrätten för att skilsmässan ska bli ett faktum.

Angående din fråga är ni såsom du beskrivit situationen just nu fortfarande makar. Makar är skyldiga att efter sin sin förmåga bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma behov ska tillgodoses, ÄktB 6 kap. 1 §. Gemensamma behov anses vara utgifter för bostad, mat och dylikt. Detta innebär att ni som makar ska hjälpa varandra att se till att ni har mat och bostad, och om du vill säga upp lägenheten som hon just nu bor i behöver ni se till att hon har någon annanstans att bo där även sonen kan bo med henne de aktuella perioderna som han bor med henne.

Svaret är alltså att under den tid ni fortsatt är makar kan du säga upp lägenheten, men bara om du hjälper till att se till att hon har någon annanstans att bo där också sonen kan bo med henne de perioder som hon har hand om honom.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare