Kan jag säga upp ett tidsbestämt hyresavtal i förtid?

Hej!

Jag återkommer till er med den här frågan.

Jag har ett tid bestämd kontrakt, från oktober 2017 till december 2021. Jag vill säga upp kontraktet nu. Hyresvärden säger att min uppsägning inte kommer att gälla. Jag måste göra det minst 9 månader före hyrestidens utgång. Värden hänvisar till 3 § 2 st HL.

Men jag ser att i 4 § p. 5 står att ett sådant kontakt med bestämd tid kan sägas upp nio månader i förväg.

Nu undrar jag hur man tolkar dessa båda paragrafer ovan.

Värden vill tvinga mig stanna hos honom till 2021. Tolkar han rätt lagen?

Har jag uppfattat fel betydelse av 4 § p 5?

Kan ni tipsa mig om hur eller vad jag måste göra för lösa detta problem eftersom jag vill upphöra detta kontrakt nu.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här situationen regleras i 12 kap. jordabalken (vanligtvis kallad hyreslagen). Som jag förstått din fråga är hyresavtalet ingånget på bestämd tid och det ska upphöra att gälla vid avtalstiden slut. Vid avtal på bestämd tid är parterna bundna av hyresavtalet under hela avtalsperioden (12 kap. 3 § 2 st. jordabalken). Det är denna paragraf din hyresvärd hänvisar till. Från detta finns ett viktigt undantag i 12 kap. 5 § 1 st. jordabalken, nämligen i att bostadshyresgäst alltid har rätt att bli fri från avtalet vid det månadsskifte som kommer närmast tre månader efter gjord uppsägning. Det framgår emellertid inte av din fråga om det är en bostadslägenhet eller lokal du hyr. Men jag utgår från att det är en lokal, eftersom det är vanligast vid tidsbestämda hyresavtal.

Om ett avtal på bestämd tid varat i mer än nio månader måste avtalet enligt 12 kap. 3 § 2 st. 3 men. jordabalken sägas upp för att upphöra att gälla. Detsamma gäller om det i avtalet framgår att uppsägning måste ske av parterna för att inte hyresavtalet ska förlängas automatiskt. Enligt 12 kap. 4 § 2 st. p. 5 jordabalken, som du hänvisar till, måste i dessa fall den part som vill att avtalet ska upphöra vid avtalstidens utgång säga upp avtalet att gälla senast ni månader innan denna tidpunkt då hyrestiden är längre än nio månader.

Stadgandet i 12 kap. 4 § 2 st. 5 p. jordabalken reglerar inte uppsägning i förtid, utan enbart uppsägningstiden för att förhindra att avtalet inte ska förlängas. Detta framgår av lagtextens ordalydelse "Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla" i 12 kap. 4 § 2 st. jordabalken. Dessvärre kan du alltså inte säga upp avtalet i förtid, utan du måste hyra lokalen hyrestiden ut.

Notera dock att detta gäller lokaler. Skulle du hyra en bostadslägenhet kan du bli fri från avtalet vid det månadsskifte som kommer närmast tre månader efter genomförd uppsägning. Ett annat alternativ om du hyr lokal, är att du kan överlåta avtalet till någon annan. Vill du ha hjälp med det kan du kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare