FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/12/2017

Kan jag säga upp en lokalhyresgäst direkt?

Hej på er!

Jag vill veta vad jag som hyresvärd har för rätt att från gå ett påskrivet hyreskontrakt. Det är hyra för en lokal, avtalet har ej börjat gälla än.

Nu har jag fått veta att det kommer bedrivas saker som kan störa andra hyresgäster.

Vad säger lagen om påskrivet avtal men som ej börjat gälla.

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni undertecknat ett hyresavtal så är det vad som gäller. Utgångspunkten för avtal är att de ska hållas även om hyresgästen ännu inte flyttat in i lokalen. Så länge ni inte avtalat om något annat gäller hyresavtalet på obestämd tid (12 kap. 3 § JB). Om det är ett hyresavtal på obestämd tid och ni inte avtalat om längre uppsägningstid så gäller en tid om 9 månader eftersom det är en lokal (12 kap. 4 § JB). Du kan alltså inte säga upp hyresavtalet att gälla direkt bara för att hyresgästen inte flyttat in ännu, utan om ni inte avtalat om annat så gäller en uppsägningstid på 9 månader så länge ni inte gemensamt kommer överens om något annat.

Utgångspunkten är att din lokalhyresgäst inte får använda lokalen för något annat än det som är avsett (12 kap. 23 § JB) om hyresgästen inte rättar sig efter detta efter att du sagt till denne är hyresrätten förverkad (12 kap. 42 § 4 p JB). Din hyresgäst har också en skyldig att när denne använder lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas (12 kap. 25 § JB).

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare