Kan jag säga up mitt hyresavtal i förtid?

Hej,

Jag har underskriva en Bestämt tid hyresavtal, som gäller från och med 15-08-2018 till och med den 15-01-2019. Tyvärr jag har sett Lägenheten och vill inte stanna där 6 månader.

Vi har skrivit "uppsägning ska ske skriftligen och för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast 1 månad före hyrestidens utgång".

När kan jag tidigast flytta ut från den lägenhet utan göra mig skyldig till avtalsbrott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

12 kap. JB eller privatuthyrningslagen

Du anger inte i din fråga om du hyr bostaden av en privatperson eller ett företag. För att privatuthyrningslagen ska vara tillämplig krävs det att du hyr lägenheten av en privatperson och att du hyr den i första hand (1 § Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad). Är det så att dessa krav inte är uppfyllda är istället 12 kap. JB tillämpligt.

Både 12 kap. JB och privatuthyrningslagen är tvingande till hyresgästens, dvs. din fördel. Detta innebär att avtalsvillkor som är till nackdel för dig i jämförelse med vad som anges i lagen är utan verkan. Det går däremot bra att avtala om avtalsvillkor som är till fördel för dig i jämförelse med de som anges i lagen.

Jag är osäker på om du menar att ni har avtalat om en månads uppsägningstid eller om ni avtalat om att du måste säga upp hyresavtalet senast 15-12-2018 för att hyreskontraktet inte ska fortsätta löpa efter 15-01-2019. Jag kommer därför utreda båda fallen.

Privatuthyrningslagen

Privatuthyrningslagen ger dig som hyresgäst rätt att säga upp hyresavtalet vid det månadsskifte som inträffat tidigast en månad från uppsägningen. Skulle du då säga upp hyresavtalet idag, 22-08-2018 upphör det att gälla 01-10-2018 (4 § andra stycket privatuthyrningslagen).

12 kap. JB

Om ni avtalat om en månads uppsägningstid...

Jag tolkar "för att hyresavtalet ska upphöra att gälla ska det sägas upp senast 1 månad före hyrestidens utgång" som att ni har avtalat om en månads uppsägningstid. Eftersom den avtalade uppsägningstiden är fördelaktigare för dig än den som anges i lagen (se 12 kap. 5 § JB) gäller den. Detta medföljer att om du säger upp hyresavtalet idag den 22-08-2018, ska hyresavtalet upphöra att gälla den 22-09-2018 och du måste därför betala för lägenheten fram tills dess.

Om ni avtalat om att hyreskontraktet måste sägas upp för att det inte ska fortsätta löpa...

Har ni inte avtalat om någon uppsägningstid är det den uppsägningstid som anges i lagen som ska gälla. Enligt hyreslagen har du som hyresgäst rätt att säga upp hyresavtal så att det upphör att gälla vid det månadsskifte som inträffar tre månader efter att du sagt upp lägenheten (12 kap. 5 § JB). Skulle du säga upp hyresavtalet 22-08-2018 upphör kontraktet att gälla 01-12-2018.

På grund av att vissa omständigheter är oklara kan jag inte ge dig ett klart svar på din fråga. Jag hoppas ändå att du fått någon vägledning i frågan annars är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Alice JohannessonRådgivare