FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/10/2018

Kan jag överta vår gemensamma lägenhet vid separation?

Jag har varit sambo i 6 år. Jag har 2 barn från en tidigare relation. Vi bor i en bostadsrätt som vi äger 50/50 och har lagt in ungefär lika del kontant i. Vi har alltid delat på alla utgifter.

Jag flyttade med mina barn till sambons kommun och vi köpte lgh tillsammans. De fick sluta skola och lämna kompisar för att sambon ej ville flytta. De har nu bott och gått i skola och har alla sina vänner/nätverk här.

Nu har min sambo varit otrogen och tänker slänga ut oss på gatan från en dag till en annan.

Säger att vi ska sälja lgh vilket såklart är en katastrof för alla inblandade. Han har levt med barnen i 7 år och de har alltid haft en bra relation och de ser honom som sin extrapappa så vi är alla i chock över detta.

Då vi har en vinst på lgh kommer jag inte få så högt lån så jag kan lösa ut honom, just pga kalkyler som beräknas på att jag har barn, men rent realistiskt har jag med god marginal råd att ta ett sånt lån om jag bara skulle få det beviljat.

Att köpa lgh i samma område med omnejd (för barnens skull) innebär att de inte kommer få varsitt rum (14 & 17 år). Har nu pratat med en kollega som i ett liknande fall (de var gifta och hon hade egna barn) fick brf tilldelad till sig just pga av ovanstående anledningar.

Hur fungerar det? Jag vill betala honom, vill ej att han ska gå lottlös. Jag kommer få lån med hjälp av mina föräldrar på summan han lagt in i lgh (1,3 mkt kr) detta för att kunna betala honom och få bo kvar med barnen.

Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De regler som blir aktuella när sambor separerar finns in sambolagen.

När sambor separerar kan någon av samborna begära att samboegendomen ska delas dem emellan i en bodelning (8 §). Med samboegendom avses bland annat den gemensamma bostaden, men även det gemensamma bohaget, alltså möbler och dylikt. Detta under förutsättning att egendomen förvärvats för gemensam användning (3 §).

Vid en bodelning räknas först vardera sambos andel i boet ut (12-14 §§). Eftersom ni verkar äga det som utgör samboegendomen gemensamt, skulle jag anta att era andelar i boet är ungefär lika stora. När andelsberäkningen är gjord görs lottläggningen vilket innebär att egendom fördelas er emellan i enlighet de andelar ni har rätt till i boet som uträknats vid andelsberäkningen (16 §). Eftersom ni båda äger lägenheten uppstår ett problem, då ingen av er (enligt mitt antagande) har en sådan storlek på er andel att ni är berättigad att få hela lägenheten på er lott. Bostaden kommer då tillfalla den sambo som behöver denna bäst i den mån det kan anses vara skäligt (16 § andra stycket). Omständigheter som kan vägas in i denna bedömning är t.ex. om den ena sambon har barn och därmed kan anses ha bättre behov av bostaden. Om en sambo övertar bostaden måste denne kompensera den andre sambon med egendom eller pengar i den mån det värdemässigt täcker sambons del av bostaden (17 § andra stycket).

Ovanstående är det lagregler som finns i fråga om bodelning mellan sambor och aktualiseras när samborna inte kan komma överens själva och då måste luta sig mot den rättsliga regleringen. Om man inte kommer överens vid bodelningen kan man hos tingsrätten ansöka om en bodelningsförättare som då sköter bodelningen (26 §). Kan samborna dock komma överens är de fria att själva avtala om hur egendomen ska fördelas och då upprätta och underteckna ett bodelningsavtal som stadgar förutsättningarna (20 §).

Sammanfattningsvis kan du alltså ha mycket goda chanser att överta bostaden i en bodelning med hänsyn till att du kan betraktas bäst behöva bostaden. Du måste då kompensera din sambo den mellanskillnad som övertagandet innebär. Detta kan alltså vara de rättigheter du har i enlighet med lagstiftningen, vilket enklast uppnås genom att ansöka om en bodelningsförättare om ni inte är överens. Ni har annars såklart alltid en möjlighet att komma överens om vad ni vill utan en bodelningsförättare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare