FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/11/2018

Kan jag överlåta vårdnaden av mina barn till deras mamma?

Hej, jag har två barn med min föredetta. De är fem och snart tre år gamla. Min och barnens relation är dålig och min och min föredettas relation är väldigt fientlig. Mitt ansvarslösa, slarviga, oansvariga, lögnaktiga beteende ligger till grund för vår fientliga relation, jag är extremt ekonomiskt oansvarig dessutom, och har dragit på mig skulder som jag inte klarar av att betala tillbaka vilket nu har lett till att jag har anmärkningar hos kronofogden. Jag släpar med räkningar, underhållsbidrag, hyror, dagisräkningar. Jag har verkligen nått botten. Mitt samröre med barnen är kaotiskt, "mina" kvällar då jag ska ha planerat middagar eller aktiviteter med barnen är stressiga, försenade, fulla av osämja, gråt, konflikter och resulterar i tillrättavisningar av mig av barnens mamma, muntliga gräl framför barnen, ofta högljudda med hårda ord, och fientligheten utvecklas mer och mer till ömsesidigt hat. Jag vill inte mer. Jag gör min familj olycklig och de är lidande av min försummliga natur. Jag vill överlåta vårdnaden till min föredetta, barnens mor. Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som gäller för vårdnadshavare och föräldrar finns i föräldrabalken (FB). Vad som gäller för vårdnad, boende och umgänge regleras i 6 kap. föräldrabalken. Vid alla beslut som rör vårdnad, boende och umgänge ska barnets bästa vara avgörande.

Om du och barnens mamma är överens om att endast hon ska ha vårdnaden om barnen kan ni avtala om det. Avtalet är giltigt om det är skriftligt och om det godkänns av socialnämnden (6 kap. 6 § FB). Ett alternativ är att ni har fortsatt gemensam vårdnad men att ni avtalar om vårdnad och umgänge istället (6 kap. 14 a § andra stycket FB och 6 kap. 15 a § tredje stycket FB).

Min rekommendation innan du tar ett så ingripande beslut som att avtala med barnens mamma att hon ska ha ensam vårdnad, är att du utnyttjar den hjälp som kan fås i din kommun. I kommunerna erbjuds föräldrastöd och föräldrarådgivning. Den vägen kan du få stöd och hjälp vilket kanske är tillräckligt för att få en fungerande kontakt med såväl dina barn som deras mamma. För att få kontakt med föräldrastödet kan du ringa till kommunens växel och be att få bli kopplad till rätt avdelning.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare