Kan jag kräva semesterersättning 10 år tillbaka i tiden?

Har jag rätt att få ut semester ersättning tio år tillbaka har varit annstäld sedan 2006-10-01 hav mitt ex som för 14 veckor sedan gått bakom ryggen på mig och efter 23 år tycker jag ska sluta på firman. Har skött all ekonomi i tolv år bokföring varje månad men aldrig fått någon semester ersättning. Fick 21 december i går en semester ersättning för 2018. Jag frågade då om jag har rätt med flera år tillbaka.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Då din fråga rör semesterersättning kikar vi närmare på semesterlagen (SemL).

Du kan bara kräva semestersättning för två år tillbaka i tiden

Det går att kräva semesterersättning i efterhand, men en förutsättning är att du kräver semestersättningen senast två år från utgången av det semesterår då du enligt semesterlagen skulle ha fått den semesterersättning som du begär (33 § SemL).

Svaret blir alltså att du tyvärr bara kan kräva semesterersättning för två av de tio senaste semesteråren, varav du redan verkar ha fått utbetalt för ett av åren. I övrigt finns ingen möjlighet för dig att kräva in resterande summa.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, även om du hade hoppats på mer.

Jag önskar dig en god jul!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare