FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/10/2017

Kan jag kräva min exmake på det underhåll han blivit dömd att betala?

Min exmake har blivit dömd att betala underhåll till mig och barnet. Men han betalar inget till mig. Jag har svårt att försörja mig p g av sjukdom och språkförbistrin, bor utomlands, vilket fadern också gör. Jag har ansökt om enskild vårdnad då pappan anmält mig för kidnappning och även vägrat skriva på nödvändiga dokument till tonåringen och även för för att kunna flytta tillbaka till Sverige, barnet mår jättedåligt p g a pappans sätt att vara. Vi har inget socialt nätverk här utan alla finns i Sverige.

Jag undrar är jag helt rättslös för att kunna kräva honom på underhållet?

Tacksam för svar. Det är kris.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om din exmake har blivit dömd att betala underhåll till dig och ditt barn men vägrar att betala så kan du vända dig till Kronofogden. Via Kronofogden kan du ansöka om verkställigheten av din exmakes dom.

På Kronofogdens hemsida finns en särskild blankett för verkställighet av underhållsbidrag som heter "Ansökan om verkställighet (underhållsbidrag)". Den blanketten kan laddas ner, fyllas i och skickas till Kronofogden.

När du ansökt om verkställighet hos Kronofogden så kommer din exmake att få meddelande om att han måste betala underhållet inom en viss tid. Om din exmake efter den tiden fortfarande inte har betalat så tittar Kronofogden på din exmakes ekonomi. Kronofogden kan sedan välja att utmäta eventuell egendom som din exmake äger. Det innebär att Kronofogden beslagtar och säljer viss av din exmakes egendom så att du ska kunna få betalt för underhållet.

Hoppas att detta besvarade din fråga. Blanketten och mer information finns på Kronofogdens hemsida, den hittar du här. Om du har fler frågor är du givetvis välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,

Cecilia SikströmRådgivare