FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/07/2018

Kan jag kräva fullgörelse för en annons på facebook?

Hej!

Jag hittade en annons på Facebook köp och sälj sida som jag nappade på och står inget i annonsen om budgivning, läser man reglerna för köp och sälj sidan så står det att om det inte framgår i annonsen att det är budgivning så är det fast pris som gäller.

Jag är först med att säga att jag köper varan och skickar även meddelande till säljaren att jag köper den och frågar när jag ska hämta den, får då till svar "när du vill" får även ett telefon nr till säljaren så, jag ringer det för att avtala en tid som passar och får då till svar att det blev visst budgivning jag informerar säljaren om vad som står i reglerna men säljaren säger bara att nu är det budgivning som gäller.

Kan jag driva detta vidare eller är det bara att glömma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Att bedöma av det du nämner i frågan har du och säljaren ingått ett bindande köpeavtal. Om säljaren frånträder avtalet gör denne sig skyldig till avtalsbrott. Du har enligt 23 § Köplagen rätt att kräva fullgörelse och hålla fast vid att köpet ska gå igenom till avtalat pris.

Min bedömning är att du i en eventuell tvist kan nå framgång med ditt krav så länge du har bildbevis på det du nämner i frågan. Rättsliga processer är dock aldrig solklara och du riskerar att vid förlust stå för motpartens rättegångskostnader. Huruvida du vill gå vidare med detta bör avgöras utifrån hur stort värde köpet har för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare