FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 07/04/2022

Kan jag konkurrera på samma villkor när jag söker jobb trots att jag är över 67 år?

Jag är 69 år, jobbar fortfarande på en skola som speciallärare, nu med ett års tidsbegränsad anställning som slutar i augusti. Vill jobba mera, är frisk och pigg med mycket goda meriter. Kan jag konkurrera med mina meriter på samma villkor som sökande under 67 år när jag söker nytt jobb 80%, eller blir jag pga min ålder "sist i kön"?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När arbetsgivare ska anställa är de skyldiga att beakta reglerna i Diskrimineringslagen (DiskL).

Diskrimineringslagen i allmänhet

De olika diskrimineringsgrunderna förklaras i 1 kap. 5 § DiskL. Enligt punkten 6 är ålder än av dem, vilket avser diskriminering på grund av uppnådd levnadslängd. Diskriminering i lagen kan avse olika saker. En av dem är direkt diskriminering, vilket innebär att man missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, 1 kap. 4 § punkt ett DiskL. Detta hade varit situationen om du nekades anställning på grund av din ålder. Men man kan även bli diskriminerad indirekt, vilket är fallet om arbetsgivaren till exempel har som policy att man inte anställer någon över 67 år, 1 kap. 4 § punkt 2 DiskL.

Diskriminering i arbetslivet

I arbetslivet finns ett diskrimineringsförbud som omfattar både den som är arbetstagare samt den som är arbetssökande, 2 kap. 1 § DiskL. Det finns dock vissa undantag vilka anges i 2 kap. 2 § DiskL.

Första punkten i paragrafen gäller att man utesluter vissa grupper på grund av en egenskap som krävs på grund av arbetets natur. Denna punkt bör inte vara ett problem i ditt fall eftersom man kan vara lärare utan problem oavsett ålder.

I punkten tre och fyra omfattas dock specifikt ålder. Punkten tre anger att arbetsgivaren har rätt att tillämpa åldersgränser för rätt till pensions-efterlevande- eller invaliditetsförmåner i avtal eller kollektivavtal. Denna punkt träffar dock inte möjligheten till anställning direkt.

Däremot finns det i punkten fyra en rätt till särbehandling på grund av ålder om den har ett berättigat syfte. Som exempel kan nämnas syftet att tillgodose äldres ökade behov av vila, eller behovet av att beakta ålder vid rekrytering för att undvika att flera i personalstyrkan pensioneras samtidigt. Men denna bestämmelse ska tillämpas relativt strikt – Arbetsdomstolen har till exempel sagt att en övre gräns på 70 år för anställning gällande bussförare inte kunde godtas med anledning av undantaget.

Sammanfattning

Med beaktning av det du angivit i frågan skulle jag säga att det inte finns någon laglig grund för en arbetsgivare att bortprioritera dig på grund av din ålder, annat om det på arbetsplatsen finns fler som snart uppnår pensionsålder. Du är skyddad av diskrimineringslagen och misstänker du att du blir diskriminerad av en potentiell arbetsgivare på grund av ålder och alltså inte någon annan legitim anledning kan du alltid anmäla det till Diskrimineringsombudsmannen, DO.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till med jobbsökandet!

Bästa hälsningar,

Julia WahlgrenRådgivare