Kan jag hålla min dotter hemma om hon inte vill till den andre föräldern?

Hej Vi har en dotter som är 19 månader och har varit isär i 6 månader, vi körde direkt v.a vecka för att pappan ville inget annat, dottern är ju såklart alldeles för liten för detta och jag som mamma märker hennes beteendeförändringar, vi har varit på samarbetssamtal men han avviker från avtalet som skrivs där att han ska (på mina veckor) träffa dottern minst 2 gånger. Han gapar o skriker vilket psyk jag är och egoist för han vägrar inse att detta tär på dottern med boendet, jag får tjata på pappan att träffa dottern på mina veckor och nu håller han mig borta från henne på sina veckor.. jag har kontaktat advokat angående en boendetvist, som kanske tillochmed blir vårdnadstvist då pappan inte vill ha med mig o göra samt använder dottern som ett vapen emot mig, tvingar mig att ha v.a vecka för att HAN ska få vara med henne. Är väl ändå barnet som har rätt till umgänget? Jag vill ju hålla dottern hemma hos mig, men begår jag något brott då? Pappan har alltid haft en dörr öppen att hälsa på, men han skulle anmäla mig till socialen om jag inte släppte dottern till han. Hon grinade o klämde sig fast i mitt ben, hon visar riktigt tydliga tecken på att hon inte vill dit. Han kan inte prata med mig, grova samarbetssvårigheter och våra konflikter gör att jag absolut inte vill lämna dottern dit. Så frågan är, begår jag något brott om jag inte vill fortsätta med v.a vecka?

Trots att han vägrar något annat (finns inget avtal kring v.a vecka)

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din berättelse här som att det finns ett avtal att ni ska vara boendeföräldrar varannan vecka men att den föräldern som inte är boendeförälder en vecka ska få besöka barnet och upprätthålla en kontakt i dem dagarna. Jag kommer därför berätta lite kort om dessa avtalen man skriver i samarbetssamtal och vad de har för effekt. Dina andra funderingar rör umgängesrätten och vad man får och inte får göra, vilket jag också kommer redogöra för och avslutningsvis sammanfattar jag mitt råd av vad du kan göra nu.

Avtal om Umgänge

Jag tolkar som nämnt att det finns ett avtal som säger varannan vecka MED besök av den andre föräldern. Dessa avtal är bindande. Man kan lite löst säga att samarbetssamtalen är steget innan vårdnadstvisten i domstol och är till för att komma fram till en bindande lösning, innan man tar ärendet till domstol just för att det tar längre tid och kan vara jobbigt för barnet. Man kan inte skriva dessa avtal emot någons vilja, avtalsfrihet råder. Däremot verkar det som att ni fick till ett avtal han senare inte följer, och det är inte okej. Avtalet gäller och är bindande. När ena partnern inte följer avtalet bör man träffas på samarbetssamtal och få till ett nytt avtal. Alla avtal måste godkännas av socialnämnden, så om socialnämnden anser att det inte är bra för barnet att leva mellan er varannan vecka utan att man besöker barnet så kommer inte ett sånt avtal godkännas. Om ni inte kan enas kring en ny utformning, eller socialnämnden kan förklara för pappan varför han bör följa avtalet och varför det är barnets bästa så är nästa steg att låta domstolen bestämma vårdnaden, boendet och umgänget. (6 kap. 15 a § Föräldrabalken)

Umgängesrätten

Precis som du skriver så utgår umgängesrätten från barnet. Som förälder har man egentligen ingen umgängesrätt utan man talar om barnets rätt till kontakt med båda sina föräldrar. Och detta ska då såklart ske i enlighet med vad som är bäst för barnet. Det finns däremot risker med att hålla barnet hemma hos sig, och det är att man kan bli anklagad för umgängessabotage. Umgängessabotage kan sedan leda till att man i rättens ögon inte anses som lämplig vårdnadshavare. Umgänget ska ske utifrån barnets bästa, men föräldrar som inte kommer överens har ofta olika syn på vad det innebär och det står därför ord mot ord. Det är därför alltid bättre om socialnämnden i samarbetssamtal eller andra möten tar ställning till hur situationen ska hanteras. Då kan inte den ena föräldern anklaga den andra för umgängessabotage, i och med att beslutet att behålla dottern hemma kommer från en myndighet.

Är det ett brott?

I vissa situationer kan man dömas för "egenmäktighet med barn". Om du utan beaktansvärda skäl behåller barnet hos dig och inte låter den andra vårdnadshavaren träffa barnet kan man göra sig skyldig till detta brottet. Ett beaktansvärt skäl kan vara om barnet riskerar att misshandlas eller liknande hos den andre vårdnadshavaren t.ex. Jag rekommenderar inte att hindra pappan från att träffa barnet. (7 kap. 4 § Brottsbalken)

Mitt råd

I och med att det finns risker med att hålla barnet hemma hos sig själv så anser jag att du inte bör göra det. Enda gången det egentligen är okej är om du tror att hon kommer fara illa fysiskt eller psykiskt av att spendera en vecka hos sin pappa, men då ska det ändå göras i kontakt med socialtjänsten. Att det kan vara psykiskt påfrestande att så liten spendera en vecka med vardera föräldern motiverar inte att du kan behålla dottern hemma, men talar absolut för att du ska försöka få till ett nytt samarbetssamtal där du kan berätta för socialnämnden att han inte följer avtalet. Det bästa är som sagt om socialnämnden är den som tar ställning, istället för att du tar egna beslut. Vi vill inte riskera att dem besluten används emot dig i en vårdnadstvist. Om pappan inte kommer till samarbetssamtalen som du bjuder in till så kan du ta detta ärende vidare till domstol och då kommer rätten ta hänsyn till att du försökt samarbeta men att det är pappan som är motvillig, vilket talar för din fördel. Det bästa man kan göra i en sån här tuff situation är alltså att fortsätta vara samarbetsvillig, fortsätta ha löpande kontakt med familjerätten (socialtjänsten) och håll god ton i all skriftlig kommunikation så att du i en tvist i domstol kan visa att problemen ligger hos den andra föräldern.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare