Kan jag ha rätt att överta min sambos bostad?

Hej.Jag har varit sambo i flera år.I början av förhållandet så bodde vi i min bostadsrätt.Efter ett par år flyttade vi till min Samos hyreslägenhet.Som han har haft uthyrt i andra hand.Nu har han slängt ut mig.Är folkbokförd på adressen och jag har två barn i ett tidigare förhållande.Barnen är 7 och 12.Har jag rätt att strida för lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du bott tillsammans med din sambo är sambolagen (SamboL) den lag som styr vad som gäller vid en separation. Som sambos räknas ni när ni är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL).

Om hyresrätten är samboegendom ska den ingå i en bodelning

I samband med er separation ska det göras en bodelning om någon av er begär det. Begäran om bodelning ska ske senast ett år efter att samboförhållandet upphörde (8 § SamboL). I bodelningen ska ingå ert gemensamma bohag och bostad om egendomen införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Med sambors gemensamma bostad avses bland annat hyresrättslägenhet (5 § 1 st. p3 SamboL). I bodelningen har den av er som bäst behöver bostaden rätt att få den på sin lott (16 § 2 st. SamboL).

Om ni har skaffat hyresrätten efter att ni blev sambo ska bostaden ingå i bodelningen även om den står på din sambo. Du kan ha rätt att få den på din lott i bodelningen. En förutsättning är dock att ett övertagande kan anses skäligt. I behovsprövningen finns många faktorer som kan tillmätas betydelse. Exempel på sådana faktorer är om du ska ha vårdnaden över eventuella barn eller om barnen huvudsakligen ska bo där, närheten till barnomsorg och skolgång.

Om hyresrätten inte är samboegendom kan den i vissa fall övertas

I ditt fall får jag uppfattningen att din sambo hade hyresrätten redan innan ni träffades, varför utgångspunkten är att den inte är samboegendom och heller ej ska ingå i en bodelning.

Vid en separation finns trots det en viss möjlighet att begära att överta hyresrätten för dig (22 § SamboL). För ett sådant övertagande krävs att det är du som bäst behöver bostaden, att ni har gemensamma barn och det med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har gemensamma barn är kravet ställt högre, då krävs vad som kallas synnerliga skäl. Synnerliga skäl är ett högt ställt krav och ska tolkas restriktivt. Ett exempel på synnerliga skäl är om du t.ex. skulle vara gravid med ert gemensamma barn i samband med separationen.

Sammanfattningsvis enligt den bedömning jag gör utifrån din fråga, är hyresrätten inte att anse som samboegendom och ska inte ingå i en bodelning. Det finns i vissa fall möjlighet att överta en bostad ändå. Dock är kravet högt ställt; det krävs i princip att ni har eller har haft gemensamma barn för att det ska vara möjligt för dig att få igenom ett övertagande. Utifrån det du berättat förefaller möjligheterna tyvärr som små.

Vill du ändock försöka rekommenderar jag att du anlitar en jurist till hjälp. För att komma i kontakt med någon av våra jurister samt få prisuppgift är du varmt välkommen att återkomma till mig per epost på dennis.lavesson@lawline.se.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare