Kan jag göra min makes bror arvlös genom testamente?

Jag är änka. Min make dog hastig och inget testamente fanns. Vi har inga barn, varken egna eller särkulle. Kan jag göra min makes bror arvlös genom testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Frågan du ställer regleras av ärvdabalken (nedan ÄB).

Vem har arvsrätt?
Enligt den arvsrättsliga ordningen ärver barnen, s.k. bröstarvingar, i första hand en avliden person (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom din make inte har några barn, och jag utgår från att din makes föräldrar inte är vid liv, innebär det att din makes bror har arvsrätt (2 kap. 2 § andra stycket ÄB).

Kan du göra din makes bror arvlös genom testamente?
Eftersom du och din man var gifta innebär det att du ärvt din make (3 kap. 1 § ÄB). Denna delen har du ärvt med fri förfoganderätt vilket innebär att du har möjlighet att hantera och använda egendomen efter din make i princip som du vill. Däremot har du inte rätt att testamentera bort eller skänka bort egendomen. Eftersom din make inte skrev något testamente finns det inte någon möjlighet för dig att göra din makes bror arvlös genom att du skriver ett testamente.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Kajsa JonssonRådgivare