Kan jag ge sommarstället till ett av mina barn utan att det sedan kommer att räknas som förskott av arv? Kan jag skriva testamente att ett barn skall ärva allt av mina tillgångar utan att det blir krav på laglotten från andra barn?

Kan jag ge sommarstället till ett av mina barn utan att det sedan kommer att räknas som förskott av arv? Kan jag skriva testamente att ett barn skall ärva allt av mina tillgångar utan att det blir krav på laglotten från andra barn.

Vänligen

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer att kika närmare på ärvdabalken (ÄB).

Ja, du kan ge bort sommarstället utan att det betraktas som förskott på arv

En gåva till en bröstarvinge presumeras alltid utgöra ett förskott på arv, om inte något annat skrivits eller blivit på annat sätt överenskommet (6 kap. 1 § ÄB).

Genom att skriva ett gåvobrev i vilket du uttrycker din önskan att gåvan till ditt barn inte ska ses som ett förskott på arv bryter du alltså presumtionen.

Nej, du kan inte testamentera bort laglotten

Ett testamente kan aldrig frånta en bröstarvinges rätt till laglott, vilket är hälften av dennes arvslott (7 kap. 1 § ÄB).

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor, och önskar dig en fin dag!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare