Kan jag fördela hälften av mitt arv till barnen och hälften till mamma?

Hej!

Kan jag i ett testamente fördela 50% av arvet till min mamma och 50% till mina två barn som är tonåringar (25% till respektive barn) och utse förvaltare (inte barnens mamma) för barnens arv tills de är 18 år gamla, innan barnen får tillgångarna? Ska jag då ange att barnen ärver sin laglott?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du har två barn, skulle det vara så att du har fler barn blir svaret annorlunda.

Fördelningen av ditt arv?

Dina barn har alltid rätt till sin laglott, d.v.s. 25% var. Genom att fördela 25% av ditt arv till båda dina barn får de alltså båda sin laglott och du har sedan rätt att testamentera bort övriga 50% av ditt arv till vem du vill, exempelvis din mamma. I testamentet kan du ange att barnen ska ärva sin laglott.Tänk på att ett testamente ska upprättas skriftligen med två vittnen för att det ska vara giltigt, se ärvdabalken 10 kap. 1 §.

Kan du utse en förvaltare för barnens arv?

Om du vill utse en särskild förvaltare för dina barns arv kan du också göra det genom ditt testamente, se föräldrabalken 12 kap. 1 §. Du måste i sådana fall tydligt ange i ditt testamente vem du utser till särskild förvaltare för dina barns arv och att enbart denna person har rätt att förvalta arvet tills dina barn blir 18 år.

Svar: Ja du kan fördela arvet som du vill och du kan även utse en särskild förvaltare för dina barns arv genom ett testamente.

Tänk på att det är viktigt att testamentet uppfyller de formkrav som finns och formuleras på rätt sätt för att bli juridiskt korrekt. Om du känner dig osäker på detta rekommenderar jag dig att ta hjälp av en jurist för att upprätta testamentet. Detta är något som Lawlines juristbyrå kan hjälpa dig med och om du är intresserad av detta kan du höra av dig till mig på axel.bellander@lawline.se så återkommer jag med en offert.

Hoppas du fått svar på din fråga

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare