Kan jag få tillbaka mina pengar som jag lånade ut?

Mitt ex lånade ca 60 000 kr av mig under tiden vi var tillsammans och betalade till en början tillbaka 1000 kr per månad. Nu har han slutat betala och svarar inte på mina meddelanden. Finns det något jag kan göra för att säkerställa att jag får tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Kronofogden kan hjälpa dig med att driva in pengarna
Eftersom du har lånat ut pengar till ditt ex så är han skyldig dig pengarna tillbaka. Om en person är skyldig dig pengar men inte betalar så kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden för en förfallen och obetald skuld. Kronofogden kan därefter försöka hjälpa dig med att driva in pengarna.

När Kronofogden har tagit emot din ansökan om betalningsföreläggande så kommer de att fastställa en skuld. Kronofogden kommer att meddela personen som är skyldig dig pengar och be honom att komma in med ett yttrande över skulden inom två veckor. Om personen inte yttrar sig inom två veckor så kommer Kronofogden att besluta om ett betalningsföreläggande. Det här betyder att Kronofogden kommer att verkställa sitt beslut och hjälpa dig med att driva in pengarna. Om personen däremot bestrider dina yrkanden om betalningsföreläggande så kommer ärendet att överlämnas till domstolen för prövning. Det betyder att ni kommer behöva ta upp tvisten om skulden i tingsrätten.

Kostnader för ansökan om betalningsföreläggande och verkställighet
I det här fallet så handlar det om en skuld på 60 000 kr, vilket absolut inte är ett litet belopp. Så jag tycker absolut att du borde vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande och verkställighet. En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr och verkställighet kostar 600 kr. (Kronofogdens avgiftsförordning 1, 5 och 6 §§). Grundregeln är att den personen som är skyldig dig pengar ska betalar dessa avgifter. Om personen däremotinte har råd, kan du behöva betala avgifterna själv. Kontakta därför Kronofogden för att kontrollera om ditt ex redan är skutldsatt sedan tidigare eller är på obestånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare