Kan jag få reda på om det finns ett skuldebrev?

Hej, min exman sedan snart 10 år är sur & vill skrämmas. Inget nytt under solen. Nu säger han dock att han har en revers på 5 miljoner kronor på mig.

Inget jag känner till eller minns. Har absolut inte fått en transaktion i den storleken någonsin.

Eftersom han är lömsk, kan han för 10-15 år sedan lurat av mig en namnteckning utan att vara ärlig med avsikterna.

Bör jag oroa mig? Kan jag på något sätt utan att kontakta honom, ta reda på hur det ligger till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett skuldebrev är i regel att se som ett starkt bevismedel för att det finns en skuld. Det är tyvärr omöjligt att ge något besked om huruvida du behöver oroa dig eller ej. Svaret på frågan är dels om skuldebrevet verkligen existerar, dels om det är att bedöma som ett skuldebrev. Om din f.d. make skulle göra det gällande mot dig kan du alltid hävda att det är förfalskat – i det fallet blir det dock du som har bevisbördan för att så är fallet. I slutändan blir det upp till domstol att avgöra skuldebrevets äkthet om ni inte är överens.

Det du kan ha i åtanke (med tanke på den långa tidsrymd du nämner i din fråga) är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten om preskriptionen inte bryts dessförinnan (2 § Preskriptionslagen). Har du skrivit under ett skuldebrev för mer än tio år sedan och därefter inte erkänt skulden genom betalning eller din f.d. make inte påmint dig om den har skulden preskriberats. Att den preskriberas innebär att din f.d. make inte kan begära in skulden av dig.

Tyvärr finns det inget sätt för dig att kontrollera om han har ett skuldebrev utställt av dig. Ett skuldebrev behöver inte registreras någonstans, och den ende som i princip kan veta om det finns är han och du. Skulle han försöka göra skuldebrevet gällande mot dig rekommenderar jag att du kontaktar en jurist för vidare biträde. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra jurister hos Lawline. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar dig bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare