Kan jag få ersättning av säljaren för fel på frysen?

Hej

Vi flyttade in för två dagar sedan i ett råd hus vi har köpt. Det visa sej redan första dagen att det var något fel på frysen. Mäklare säger att frysen är 9år gammal och att detta är ett slitage och att säljare ej behöver ersätta det. För mej ok om det hade hänt efter en vecka men inte första dagen. Har vi någon rätt på våran sida?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett radhus kan vara antingen lös eller fast egendom (fastighet). Beroende på vilken form som är aktuell blir olika regler tillämpliga. Ett radhus är fast egendom om även marken det står på ägs av er. Detta är det vanligaste och jag utgår därför från att radhuset är fast egendom i mitt svar. Regler om fastighetsköp och fel i fastighet finns i 4 kap Jordabalken (JB).

För att säljaren ska vara ersättningsskyldig krävs att frysen är ett fel i juridisk mening samt att ni som köpare uppfyllt er undersökningsplikt (4 kap 19 § JB).

Är frysen ett fel i juridisk mening?
Frysen kan utgöra ett fel på två olika grunder. Den första är om fastigheten på grund av frysen avviker från avtalet mellan er och säljaren, det vill säga vad ni muntligen eller skriftligen kommit överens om ska gälla. Till exempel om säljaren före köpet tydligt uttryckt att frysen håller en viss temperatur. Om säljaren inte uttryckt något i stil med det, går det inte att på denna grund hävda att fastigheten är felaktig på grund av frysen.

Den andra grunden är om fastigheten inte lever upp till vad ni som köpare kan rvänta er. Vad ni kan förvänta er beror på olika faktorer, bland annat fastighetens ålder och skick. Ni kan troligtvis inte förvänta er annat än att frysen har ett visst slitage, eftersom den är nio år gammal och därmed behöver bytas ut inom några år. Ni kan därför inte hävda att frysen utgör ett fel på denna grund.

Enda möjligheten att se frysen som ett fel är alltså om säljaren utfäst att den ska ha en viss standard, såsom jag nämner i första stycket. I annat fall är frysen sannolikt inte ett fel och ni har inte rätt till ersättning. Eftersom jag inte vet vad som sagts mellan er och säljaren, fortsätter jag dock svaret som om frysen är ett fel.

Har ni uppfyllt er undersökningsplikt?
Det räcker inte att frysen anses vara ett fel för att ni ska få ersättning. Det krävs även att felet var dolt vid köpet. Felet är dolt om det inte går att upptäcka vid en sådan undersökning ni som köpare är skyldiga att göra före köpet.

Hur långtgående undersökningsplikten är skiljer sig från fall till fall. Utgångspunkten är dock att köparen är skyldig att göra en mycket omfattande undersökning och förväntas då hitta fel som går att upptäcka med sinnenas hjälp, även i svåråtkomliga utrymmen. Vitvaror såsom kyl och frys omfattas alltså i princip alltid.

Undersökningsplikten kan dock minskas i det fall säljaren utfäst att fastigheten eller en del däri ska vara på ett visst sätt. Uppgiften säljaren lämnar måste vara väldigt precis, till exempel att frysen håller en viss temperatur. Är uppgiften alltför allmänt hållen, såsom att "frysen fungerar bra", minskar inte undersökningsplikten.

Viktigt att vara medveten om är dock att undersökningsplikten inte alltid minskar trots att säljaren lämnat en utfästelse. Så är fallet om det till exempel finns omständigheter som talar emot det säljaren säger. I ert fall kan en sådan omständighet vara att frysen är nio år gammal. Det finns alltså risk att ni i alla fall skulle ha gjort en ordentlig undersökning.

Min bedömning beror alltså på om, och i så fall vad, säljaren har utfäst. Troligtvis kommer ni inte anses ha uppfyllt er undersökningsplikt eftersom frysen är nio år gammal samt att det enkelt går att försäkra sig om att den fungerar som den ska. Felet är därmed inte heller dolt. Eftersom felet inte är dolt har ni inte rätt till ersättning från säljaren.

Sammanfattning
Det verkar tyvärr inte som att ni har någon rätt på er sida. Troligtvis faller det hela på att frysen inte räknas som ett fel i juridisk mening. Om den ändå skulle räknas som ett fel, faller er rätt till ersättning på att ni borde upptäckt felet vid en undersökning före köpet. Min bedömning blir därmed att ni själva får stå för kostnaden att åtgärda frysen.

Hoppas svaret var till hjälp! Undrar ni något mer är ni välkomna att lämna en kommentar eller ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare