Kan jag dömas för misshandel om jag trodde att han skulle ta upp ett vapen?

Hej!

Jag har blivit kallad till förhör angående misshandel på en kille som förstörde min cykelsadel.

Händelsen var att när jag ställde ifrån mig cykeln utanför en butik satt två killar precis i närheten varav ena kollade på cykeln och när jag kom tillbaka så va det brännhål, spott på sadeln och ölburkar i korgen. Och ett vittne hade sett två killar stå vid min cykel och spottat och bränt hål på sadeln. Vittnets beskrivning stämde på dom två killarna som satt där innan. En stund senare kommer ena killen gåendes med fem andra personer och jag frågar högt varför han spottat och bränt på min cykel? Men han flina bara och tar handen emot fickan och så som jag uppfattar det ska han ta upp nånting, så jag tar tag i hans tröja och kastar bort han från dom andra personerna vilket resulterade i att han höll på ramla. Sen kommer en vakt och jag visar hur cykeln ser ut och berättar vad som hänt. Sen skriker killen som jag tog tag i att han ska anmäla mig och ta massa pengar från mig.

Så min fråga är kan jag bli dömd för misshandel om jag trodde han skulle ta upp nåt vapen från fickan? Min mening var inte att skada han och jag skulle inte rört han om situationen varit annorlunda.

Kan jag anmäla han för skadegörelse på cykeln?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Lagen som är aktuell för dina frågor är brottsbalken (BrB). Jag kommer att börja med att besvara frågan om du kan bli dömd för misshandel, därefter kommer jag att besvara frågan angående skadegörelsen.

Om du kan dömas för misshandel

Om du ska kunna dömas för misshandel på grund av du kastade bort killen krävs det att du har tillfogat honom kroppsskada eller smärta (3 kap. 5 § BrB). Som du beskriver situationen höll killen på att ramla, men ramlade aldrig. Utifrån din berättelse har jag svårt att se att killen fick vare sig kroppsskador eller upplevde smärta. Det finns isåfall inga förutsättningar att döma dig till varken misshandel av normalgraden eller ringa misshandel.

Om det trots allt visar sig att han har upplevt smärta eller fått kroppsskador är frågan om du kan vara skyldig till misshandel. Jag förstår det som att ditt handlande utlöstes av att du trodde att han hade ett vapen i fickan. Frågan är då om det faktum att du trodde att han skulle ta fram ett vapen skulle kunna rättfärdiga den otillåtna gärningen (misshandeln) så att du trots allt anses oskyldig.

Förelåg en nödvärnssituation?

Rätten till nödvärn handlar om att man kan ha rätt att ta till våld, och hot om våld, som annars vore olagligt för att avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp (24 kap. 1 § BrB). Att han tidigare eventuellt förstört din cykel kan inte rättfärdiga din handling eftersom att det isåfall inte rör sig om ett påbörjat eller överhängande angrepp utan ett avslutat sådant. Frågan är då om hans hand i fickan kan anses utgöra ett påbörjat angrepp. För att angreppet ska anses påbörjat räcker det inte med att du misstänker eller tror att han kommer att attackera dig. Han ska ha påbörjat angreppet. Eftersom angreppet inte anses påbörjat när han har handen i fickan förelåg det därför ingen nödvärnssituation som kan rättfärdiga en eventuell misshandel.

Ofredande istället för misshandel?

Misshandelsbrotten kräver också uppsåt. Du säger att din mening inte var att skada honom och att du inte skulle ha rört honom om situationen varit annorlunda. Om det föreligger brist på uppsåt, det vill säga att du inte insåg att han skulle skada sig kan du inte heller dömas för misshandel. Det skulle isåfall istället kunna röra sig om ofredande. Den som fysiskt antastar någon annan kan dömas för ofredande, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt (4 kap. 7 § BrB). Eftersom du puttade honom för att du trodde att han hade ett vapen kan du hävda att du kastade bort honom på grund av det och inte för att kränka killens frid.

Sammanfattning

Om du inte tillfogade killen kroppskada eller smärta kan du inte dömas för misshandel. Om du tillfogade honom kroppskada eller smärta kan det bli svårt att argumentera för att det förelåg en nödvärnssituation som ska rättfärdiga din handling så att du inte kan hållas ansvarig. Du skulle istället kunna argumentera för att du inte hade uppsåt till misshandel utan att du kastade bort killen som en följd av att du trodde att han hade ett vapen.

Skadegörelse

Skadegörelse innebär att egendom skadas eller förstörs till nackdel för någon annan (12 kap. 1 § BrB). Du nämner att det var brännhål och spott på sadeln samt ölburkar i cykelkorgen. Jag har svårt att se att spottet eller ölburkarna faller inom ramen för skadegörelse eftersom att din cykel inte har förstörs av detta. Brännhålen är däremot definitivt skadegörelse. Spottet på cykeln skulle kunna utgöra ofredande eftersom det rör sig om hänsynslöst agerande (4 kap. 7 § BrB).

Sammanfattningsvis ser jag inget hinder mot att du anmäler de två killarna som vittnet såg spotta på och bränna hål på din cykel för skadegörelse och alternativt även ofredande.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare