Kan jag byta lås när en person otillåtet bor i min lägenhet?

Vad händer om jag byter lås för att stänga ut en inneboende? Jag vill ta hans grejer och flytta dem till ett förråd som jag då kommer hyra.

Saken är att jag har haft en inneboende hos mig i min hyresrätt som bestämde sig för att i sin tur hyra ut min lägenhet till en tredje part när jag var utomlands. Nu har jag den här tredje parten i mitt hem och jag vill så klart inte ha honom här i min lägenhet. Hyresvärden säger att han har ingen som helst laglig rätt att vara här, och att jag kan kasta ut honom när jag vill.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår din situation och i och att du är angelägen om att bli av med hyresgästen som hyr i tredje hand. Jag skulle dock vara försiktig med att byta lås och flytta personens grejer då det skulle kunna röra sig om ett brott, även om personen bor där otillåtet (8 kap. 8 § brottsbalk). Det jag skulle rekommendera är att ansöka om avhysning hos Kronofogdemyndigheten, det kan man ansöka om på deras hemsida och kostnaden för ansökan om avhysning är något du kan kräva personen som bor där otillåtet.

Utöver detta kan du även säga upp hyreskontraktet med andrahandshyresgästen att upphöra på förtid då det rör sig om en förverkandegrund att hyra ut en lägenhet i sin tur utan det samtycke som krävs (12 kap. 42 § tredje punkten, jordabalk).

Sammanfattningsvis så skulle jag alltså vara försiktig med att byta lås och flytta ut personens saker trots att denne inte har någon rätt att bo där utan som sagt ansöka om avhysning.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare