Kan jag bli skyldig att betala min makes skulder vid skilsmässa?

Hej,

Jag tänker gifta mig med min kille. Vi har inte bott ihop och han har en storskuld hos kronofogden som kommer att ta 3 år att betala av. Om vi gifter oss och det inte funkar av någon anledning och vi skiljer oss, blir jag skyldig att betala hälften av hans skuld?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag först att redogöra för om man kan ansvara för en makes skulder. Sedan kommer jag att ta upp några övriga saker som är viktiga att tänka på innan ni gifter er och sist kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom din fråga handlar om äktenskap blir äktenskapsbalken (ÄktB) tillämplig.

Kan man ansvara för sin makes skulder?

Det korta svaret på den frågan är nej. Varje make svarar för sina egna skulder, se ÄktB 1 kap. 3 §. Du kommer alltså aldrig behöva överta din killes skulder men skulderna kan ändå komma att påverka dig ifall ni skiljer er i framtiden.

Hur skulderna kan påverka en bodelning?

Ifall ni skiljer er i framtiden kommer skulderna kunna göra att du får ut mindre ur en bodelning än vad du skulle fått om din kille inte hade några skulder. Om ni väljer att skilja er i framtiden kommer en bodelning göras. I bodelningen ska allt giftorättsgods ingå, vilket är all er gemensamma egendom. Det som kan undantas från bodelningen är exempelvis saker man fått genom testamente eller gåvor med förbehåll om att det ska vara ens enskilda egendom, se ÄktB 7 kap. 2 §.

Jag kommer härunder ge dig två exempel på hur din makes skulder skulle kunna påverka dig vid en eventuell bodelning:

Exempel 1) Säg att du äger giftorättsgods som är värt 100 000 kr och du har inga skulder. Även din make har 100 000 kr i giftorättsgods men han har även 100 000 kr i skulder. Då kommer din makes skulder dras av från hans giftorättsgods, alltså 100 000 - 100 000 = 0. Då kommer bodelningen enbart bestå av ditt giftorättsgods på 100 000 kr och ni kommer dela på det. Alltså skulle ni i sådana fall få 50 000 kr var.

Exempel 2) Säg att du äger giftorättsgods som är värt 100 000 kr och inga skulder. Din make har också 100 000 kr i giftorättsgods men 200 000 kr i skulder. Då kommer din make fortfarande bara gå in med 0 i bodelningen medan du kommer gå in med 100 000 kr. Ni kommer alltså även här få 50 000 kr var. Din makes övriga skulder får han stå för själv. Du kommer alltså aldrig ta över din makes skulder vid en eventuell bodelning utan det kan enbart leda till att du får mindre pengar.

Tänk dock på att genom ett äktenskapsförord kan du säkra att viss egendom ska vara din enskilda även efter att ni gift er, se ÄktB 7 kap. 3 §. Äktenskapsförordet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda och sedan ges in till skatteverket, se ÄktB 7 kap. 3 §.

Övriga saker att tänka på

Något annat som kan vara bra att tänka på är att ifall din kille inte betalar av sina skulder i tid kan kronofogden komma hem till er för att utmäta hans egendom, alltså ta hans egendom som betalning för skulderna. I sådana fall kommer kronofogden att anta att all egendom som ni har i ert gemensamma hem tillhör honom, se utsökningsbalken 4 kap. 19 §. För att de inte ska komma hem till er och ta saker som egentligen är dina måste du alltså kunna bevisa att vissa saker är dina eller att ni äger de gemensamt. Detta kan i många fall vara svårt, men du kan exempelvis skriva in i äktenskapsförordet att viss egendom är din enskilda och visa upp äktenskapsförordet för kronofogden. I sådana fall kommer de inte kunna utmäta din egendom.

Sammanfattning

Du kommer aldrig att överta din makes skulder. Däremot kan hans skulder ändå komma att påverka dig när ni gifter er. Exempelvis kommer du kanske få ut mindre pengar vid en eventuell framtida bodelning. Ifall hans skulder är mer värda än hans tillgångar kommer du dock aldrig att behöva betala av hans skulder utan det kan bara leda till att du får mindre pengar. Om din kille inte betalar av sina skulder i tid kan kronofogden komma hem till er för att utmäta egendom för hans skulder. I sådana fall kommer de anta att all egendom ni har i ert gemensamma hem är hans. För att motbevisa detta måste du bevisa att det är din eller er gemensamma egendom, vilket ofta kan vara svårt. Ett sätt att skydda din egendom vid eventuell framtida bodelning eller utmätning är att skriva ett äktenskapsförord där ni skriver att viss egendom ska vara din enskilda.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare