FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/06/2017

Kan jag bli betalningsskyldig om någon obehörig använder mitt kreditkort?

Hej!

Jag var nyligen på Gotland och blev av med mitt kreditkort, förmodligen snodde någon det ur min ficka. Jag upptäckte detta först när jag kommit hem och nu ser jag att flera transaktioner gjorts och hela min kreditlimit har använts. Jag har såklart spärrat kortet men undrar mer praktiskt om vad som nu kommer att hända? Blir jag betalningsskyldig även om kreditkortet blev snott? Jag har verkligen inte råd att betala allt detta, känns som min sommar kommer vara förstörd nu.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör eventuella transaktioner med ett kreditkort blir lagen (2010:738) om obehöriga transaktioner med betalningsinstrument tillämplig.

I vissa fall kan du bli skyldig att betala

Jag vet inte exakt hur det gick till när ditt kort försvann. Jag går därför igenom de förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska bli skyldig att betala trots att det inte var du som använde kortet.

Du är som korthavare skyldig att skydda din personliga kod, att anmäla till kortutgivaren om kortet har kommit bort samt i övrigt följa kortutgivarens regler (4 §). Om en obehörig transaktion har skett på grund av att du anses ha brutit mot dessa skyldigheter på ett grovt oaktsamt sätt kan du bli skyldig att betala upp till 12 000 kr, eller till och med hela beloppet om du har agerat särskilt klandervärt (6 §). Har du enbart underlåtit att skydda din personliga kod kan du bli ansvarig med högst 1 200 kr (5 §).

Om du har anmält till kortutgivaren att kortet ska spärras och en transaktion har skett efter att du gjorde anmälan kan du dock inte tvingas betala (7 §).

Vad du bör göra nu

Om du inte redan har gjort det bör du kontakta Polisen och göra en polisanmälan. Du bör även kontakta ditt försäkringsbolag för att se om det finns något skydd för eventuella kostnader som kan uppstå. Vill du veta om kortutgivaren har för avsikt att kräva betalt från dig för den obehöriga transaktionen kan du givetvis även kontakta kortutgivaren och fråga.

För att undvika att något liknande kan ske igen kan du läsa igenom dessa tips för hur man kan handla säkrare med sitt kreditkort.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare