Kan jag bli avskedad på grund av att jag ofta är sjuk?

Hej det är så, är anställd i en skola men är ofta sjuk kanske 1-2 gånger per månad jag vet inte vad ska göra finns inget kan göra när jag är sjuk, är jätte känslig så blir snabbt sjuk vad ska jag göra är rädd att få sparken från jobbet fast jag trivs jätte bra och vill vara kvar i jobbet. Men när jag är sjuk då är jag sjuk

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning

För att en arbetstagare ska kunna bli uppsagd krävs att det råder saklig grund för uppsägningen. Saklig grund föreligger antingen vid arbetsbrist eller på grund av personliga skäl (7 § lag om anställningsskydd). I ditt fall när det gäller sjukdom är det personliga skäl som kan bli aktuellt. En arbetsgivare får säga upp en arbetstagare på grund av sjukdom endast om det är fråga om en varaktig sjukdom och om arbetstagaren inte kan omplaceras. Jag tolkar din fråga som att du inte har en varaktig sjukdom, utan endast har lätt för att bli sjuk.

Avskedande

För att kunna avskeda en anställd krävs att arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (18 § lag om anställningsskydd). Arbetsgivaren är skyldig att ge avskedandet skriftligt samt att på arbetstagarens begäran uppge de omständigheter som ligger till grund för avskedandet (19 § lag om anställningsskydd). Till skillnad från uppsägning har man vid ett avskedande inte rätt till uppsägningstid.

För att en arbetsgivare ska kunna avskeda en anställd krävs att det föreligger ett avsiktligt eller grovt vårdslöst beteende från dig som arbetstagare. Uppsåtlig brottslighet, illojal konkurrens, ohederligt handlande eller andra grovt olämpliga beteenden som har orsakat eller har varit ägnade att skada din arbetsgivare eller dina kollegor är exempel på sådana omständigheter som kan innebära att arbetsgivaren har rätt att avskeda dig. Din arbetsgivare har alltså inte rätt att avskeda dig endast på grund av att du ofta är sjuk.

Uppsägning eller avsked på grund av sjukdom

Sjukdom utgör som huvudregel inte saklig grund för uppsägning men har en arbetstagare en varaktig nedsatt arbetsförmåga kan sakliga grund föreligga i form av personliga skäl. Det måste då stå klart att arbetstagaren inte kan utföra arbete av betydelse inom sin anställning och att det inte är möjligt att omplacera arbetstagaren till annat arbete på arbetsplatsen. Vad jag förstår det som innebär din sjukdom inte att du har en varaktig nedsatt arbetsförmåga. Om du är sjuk ofta men ändå kan utföra dina arbetsuppgifter på arbetsplatsen när du inte är sjuk, har din arbetsgivare inte rätt att säga upp dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte, så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Med vänlig hälsning,

Linnéa HanssonRådgivare