Kan jag bli ansvarig för min makes skulder?

Jag och min man ska skiljas han har tagit en massa lån nu är kronofogden efter honom, ett av lånen skrev jag på som medlåntagare måste jag då betala detta lånet eller alla hans lån. Vad gäller

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag tvingas betala min makes skulder?

I ett äktenskap svarar makarna för sina egna skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). De lån som din make har tagit själv är han alltså ensam betalningsansvarig för. Du kan inte tvingas betala om han inte skulle betala själv.

När det gäller lånet som du har skrivit på som medlåntagare till är dock situationen annorlunda. I det här fallet har ni båda blivit förpliktade gentemot långivaren att betala för lånet. Du kan därför tvingas betala om din man inte betalar.

Kan jag drabbas om min make råkar ut för en utmätning?

Även om du inte blir direkt betalningsansvarig kan du dock drabbas om Kronofogden gör en utmätning hos din make. Kronofogden måste nämligen avgöra vilken egendom som kan utmätas och säljas för att betala hans skulder, och det finns en del regler som Kronofogden kan tillämpa till nackdel för den andre maken.

Egendom som finns i er gemensamma besittning (t.ex. datorer, TV-apparater, bilar och möbler) kan presumeras tillhöra din make, även om egendomen egentligen tillhör dig (4 kap. 17 § och 4 kap. 18 § utsökningsbalken). Du måste i så fall bevisa (styrka) att egendomen tillhör dig. Kan du göra sannolikt att ni båda äger egendomen gemensamt har du dock rätt till din andel av egendomen (4 kap. 19 § utsökningsbalken). Att "göra sannolikt" är ett lägre beviskrav än att "styrka", så det blir enklare för dig att nå framgång med ett påstående om samägande. I det här fallet kan dock Kronofogden fortfarande utmäta och sälja egendomen, men du har rätt att bli kompenserad för den andel du äger.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa kompletterande frågor genom kommentarsfältet här nedanför. Jag kan även tipsa om den här artikeln som handlar om hur en makes skulder kan påverka den andre maken.

Hälsningar,

Viktor SvenssonRådgivare