Kan jag avtala bort Sambolagen?

Hej! Jag och min sambo separerade i oktober och har några månader senare varit i konflikt gällande skulder. Vi har varit överens under de andra månaderna och även skrivit ett eget avtal kring det men han vill inte längre gå med på detta. Skulderna står på mig men är gemensamma då han tidigare varit hos kronofogden. Jag betalade ensam på allt i ca 3 år och vi kom överens om att han betalar nu i 1,5 år eller tills de är borta. I kontraktet skrev vi att han betalar det vi är överens om tills jag tar examen (1,5år) dock inte vilken summa. Och nu vill han inte det längre. Han har bekräftat tidigare belopp och avtal på sms men kan jag på något sätt få honom att betala det vi kom överens om eller blir det svårt för mig utan samboavtal och dylikt? Vi har som sagt en överenskommelse på papper och bekräftat överenskommelsen på sms. Nu börjar han skriva om sambolagen och att han inte ska behöva betala alls. Kan jag på nåt sätt lösa detta eller ska jag bara ge mig? Gäller sambolagen när vi har ett eget avtal? Med vänlig hälsning, Ida

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Sambolagens regler om bodelning är dispositiva enligt 9 §, vilket innebär att man kan avtala bort dessa regler.

Jag förstår din fråga som att det avtal ni har utgör ett skuldebrev. Om inga specifika bestämmelser framkommer gäller Lagen om skuldebrev.

Det som däremot bör nämnas är att ett skuldebrev ska innehålla information om vilket belopp det gäller.

Om du skulle vilja ha hjälp att se över erat specifika avtal skulle jag rekommendera dig att kontakta våra jurister för vidare vägledning.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare