Kan jag avskeda en anställd som använt firmabil för privat bruk?

Vi har en anställd som använt vår firmabil privat fast vi sagt att den endast för användas i arbetet. Vi har monterade körjournaler i alla bilar och han vet till och med om det. Kan vi avskeda honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Din fråga handlar om avskedande och uppsägning. Detta regleras i kollektivavtal samt i Lagen om anställningsskydd (LAS). Du nämner inte i frågan att ni har tecknat ett kollektivavtal och jag kommer därför besvara frågan utifrån att kollektivavtal inte finns.

Avskedande
Om en anställd blir avskedad gäller detta omedelbart och den anställde har ingen rätt till lön eller andra anställningsförmåner. Avskedande får ske om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren (18 § LAS). Med "grovt åsidosatt sina åligganden" menas grovt vårdslösa förfaranden som inte behöver tålas i något kontraktsförhållande. Som exempel kan nämnas stöld, misshandel eller förskingring som riktar sig mot arbetsgivaren. Kraven för att avskeda en anställd är alltså högt ställda. Enligt min bedömning kan nyttjande av firmabil privat vid ett par tillfällen inte utgöra grund för avskedande.

I arbetsrätten är det dock skillnad på avskedande och uppsägning.

Uppsägning
När en anställd blir uppsagd har denne kvar lön och anställningsförmåner under hela uppsägningstiden. För att en uppsägning ska få göras krävs att det finns saklig grund (7 § LAS). Misskötsamhet kan utgöra saklig grund, men en bedömning måste göras av omständigheterna i det enskilda fallet. I det här fallet handlar det om en anställd som olovligen nyttjat en firmabil för privat bruk. Det nämns inte i frågan hur återkommande överträdelsen har skett och om den anställde blivit tillsagd att beteendet inte är tillåtet. Tanken med uppsägning är att det inte får ske plötsligt eller överraskande utan ska hänföras till ett återkommande beteende som arbetsgivaren markerat emot. Detta blir avgörande i bedömningen av det här fallet.

Enligt min bedömning finns saklig grund för uppsägning förutsatt att detta är ett återkommande beteende och att arbetsledaren markerat att den anställdes nyttjande av firmabilen privat är otillåtet. Och motsatsvis finns det enligt mig inte saklig grund för uppsägning om arbetsledaren inte klarlagt att beteendet otillåtet och det endast skett ett par gånger. Att ni har som allmän policy på arbetsplatsen att anställda inte får nyttja firmabil privat är inte tillräckligt utan det kräver att arbetsledare markerat mot själva beteendet.

Vid uppsägning på grund av personliga skäl ankommer det på arbetsgivaren att visa att de faktiska omständigheterna föreligger. Du nämner i frågan att det finns körloggar och detta bör anses som stark bevisning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Johannes HammarlingRådgivare