Kan jag anmäla någon för att ha slängt min post?

Om någon tar en persons post och slänger den. Kan man då anmäla denna person?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på frågan är ja, du kan anmäla en person som slängt din post. Att slänga någon annans post kan vara en brottslig handling, i detta fall kan det anses utgöra egenmäktigt förfarande enligt 8 kap. 8 § brottsbalken. Enligt denna bestämmelse döms den som olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet. För egenmäktigt förfarande döms också den som med våld eller hot om våld hindrar någon annan att utöva sin rätt att hålla kvar eller ta något.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare