FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/05/2018

Kan jag anmäla en kassör som inte kontrollerat mitt leg när jag köper tobak?

Hej, idag när jag köpte cigg på en tobak så leggade inte kassören mig, kan jag anmäla honom till polisen för att han inte leggar folk som köper cigg?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om tobaksförsäljning och skyldigheter att kontrollera ålder finns i Tobakslagen. När man säljer tobak eller på annat sätt lämnar ut tobak i näringsverksamhet måste man förvissa sig om att den som köper tobaken är över 18 år (12§ Tobakslagen). Kassören hade alltså en skyldighet att kontrollera att du var över 18 år när du köpte tobaken. Man brukar kontrollera detta genom att be om att få se legitimation. Skulle man bryta mot detta av uppsåt eller oaktsamhet kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (27§ 2st Tobakslagen). Om gärningen ansågs som ringa ska dock inte dömas till ansvar (27§ 3st Tobakslagen).

Om kassören inte förvissat sig om att du var över 18 år när du köpte tobaken kan du alltså anmäla honom till polisen.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare