Kan inte själv skriva under - är testamentet giltigt?

Hej Jag har problem med att inte kunna greppa pennor, tunna saker m m på grund av min muskelsjukdom. Har konstaterad medicinsk muskelsjukdom. Inget förståndshandikapp, eller psykiska problem/diagnos. Jag vet hur man använder penna. Hur går jag tillväga för att skriva ett giltigt testamente? Namnteckningen på testamentet ska ju bevittnas av två olika personer. På mitt id-kort så är det följande text "kan ej underteckna" på platsen för namnteckningen på framsidan och platsen på baksidan för namnteckningen är makulerad. Ska en kopia av framsidan på mitt id-kort bifogas mitt testamente eller hur går jag tillväga? Med vänlig hälsning Pelle

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamentesfrågor regleras i ärvdabalken (ÄB). Ett testamente är en särskild form av rättshandling på så sätt att dess giltighet är beroende av vissa formkrav som anges i lagen, varav kravet på en giltig namnteckning är ett sådant krav.

Ett testamente måste som utgångspunkt vara skriftligt och bevittnas av två vittnen, som känner till att handlingen i fråga är ett testamente. Det måste vidare vara egenhändigt undertecknat av den som testamenterar (”testatorn”) i vittnenas samtidiga närvaro. Även vittnena måste skriva under testamentet med sina namn (10 kap 1 § ÄB).

Kravet på att du som vill upprätta ett testamente egenhändigt (ung. självständigt) ska skriva din namnteckning på testamentet är inte absolut. I praxis har undantag gjorts från denna huvudregel vid ett flertal tillfällen. Ett exempel är ett fall där testatorns hand skakade för mycket för att själv kunna underteckna testamentet. Han bad därför ett av de närvarande vittnena att skriva hans namnteckning åt honom, och Högsta domstolen godkände i efterhand detta som en giltig namnteckning (NJA 1937 s 221). Det var avgörande att testatorn själv hade uppmanat vittnet att skriva under åt honom.

I ditt fall går det alltså bra att låta annan skriva din namnteckning åt dig, utan att du bifogar kopia av ditt ID-kort eller liknande. Det är dock viktigt att iaktta två saker. Det första är att det är du som uppmanar vittnet att skriva under åt dig. Det andra är att båda vittnena bör skriva en s.k. vittnesmening. En sådan innebär att vittnena, i testamentet, skriver en intygan om att allt har gått rätt till vid testamentets upprättande, att det utgör din yttersta vilja, och att alla formkrav iakttagits (10 kap 2 § andra stycket ÄB). En vittnesmening betyder att det kommer råda en presumtion för att testamentet är giltigt.

Hoppas detta är svar på din fråga. Om det dyker upp fler funderingar går det utmärkt att höra av sig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare