Kan en ideell förening äga ett aktiebolag?

Jag har ställt en fråga 3 gånger, om en idell förening kan äga ett aktiebolag, och ta eventuellt överskott. Vidare om samma personer kan sitta i båda styrelserna.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En ideell förening har antingen ett ideellt ändamål eller så bedriver den ideell verksamhet.

Ett ideellt ändamål föreligger om syftet inte är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Idrottsföreningar är typexempel på föreningar som har ideella ändamål. Om föreningen bedriver ekonomisk verksamhet ska överskottet användas för att finansiera verksamheten.

En föreningen kan vara ideell trots att den har ett syfte att främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Föreningen får då inte bedriva ekonomisk verksamhet för att uppnå ändamålet. En fackförening är ett sådant exempel.

Om ändamålet med föreningen är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom affärsmässig verksamhet är det inte en ideell förening utan en ekonomisk förening. Det kan vara en god idé att utreda om det är en ideell eller ekonomisk förening eftersom ekonomiska föreningar är lagreglerade medan ideella inte är det. Se lag om ekonomiska föreningar (https://lagen.nu/1987:667).

Aktier kan ägas av fysiska och juridiska personer. En ideell förening är en juridisk person när den har;

1. Stadgar (föreningens ändamål ska anges och föreningens interna regler)
2. Styrelse (bör bestå av minst tre personer)
3. Firma (namn som verksamheten bedrivs under)

En ideell förening behöver inte registreras hos någon myndighet för att bli en juridisk person, dock måste 1-3 föreligga.

Om aktiebolaget går med vinst ("överskott") kan den som äger aktier i bolaget erhålla utdelning. Om vinstutdelning ska ske bestäms på bolagsstämman i aktiebolaget, 18 kap. 1 § ABL (https://lagen.nu/2005:551#K18).

Styrelseledamot i en ideell förening ska vara minst 18 år, vanligtvis vara medlem i föreningen (undantag kan göras i stadgarna) och får inte vara försatt i konkurs, ha näringsförbud eller förvaltare. Samma krav gäller för den som ska vara styrelseledamot i ett aktiebolag, se 8 kap. 10-12 §§ ABL.

Det finns inget hinder i lag mot att samma personer sitter i såväl föreningens som bolagets styrelse. Om föreningen äger samtliga aktier i aktiebolaget aktualiseras troligtvis inte s.k. ställföreträdarjäv, 8 kap. 23 § 2 st. 2:a meningen ABL, för styrelseledamöterna.

Om du har fler frågor får du gärna höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Arnela HadzisakovicRådgivare