Kan han hävda samboegendom?

Hej . Jag hat bott tillsammans med min före detta man i 8 månader i år . Vi är skilda på svenska lagen från och med 2014 men Vi är gifta på islamiska sätt fortfarande . Efter skilsmässa jag har bott i olika ställe och olika adress .Jag köpte en lägenhet slutet av 2017och står bara mitt namn på avtalet och har betalt all räkningar själv från mitt konto och har köpt en Bil den september 2017. Hans folkbokföring adress är kvar i sin hyresrätt lägenhet . Han har flyttat hemifrån 2månad sen. Nu försöker han att bevisa att vi varit sambo och vill äga hälften av lägenheten och min bil . Kommer han att få hälften av min lägenhet eller inte?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga rör samboegendom. Det som utgör samboegendom ska delas lika. Jag kommer därför berätta vad som faktiskt enligt lag utgör samboegendom

Samboegendom

Samboegendom är bostad och bohag (möbler, köksartiklar, bil etc. alltså sådant som finns i bostaden eller andra gemensamma lösa föremål) som man skaffat för att använda tillsammans.(3 § Sambolagen) Lagen gör alltså ingen skillnad om bara en har betalat det, eller om man betalat lika mycket utan huvudsaken är att saken eller bostaden är "köpt för gemensamt bruk". När det gäller bostad exempelvis, så tar man sikte på om man ägde bostaden innan man började bo i den tillsammans. Jag tolkar din fråga som att du köpte bostaden för att själv bruka den men att han bott i den med dig. Hade han inte bott med dig hade det absolut inte varit samboegendom. Om han bott hos dig så blir det en bevisfråga. Egentligen är det inte samboegendom, då du bevisligen skaffat den för eget bruk i och med att ni har skiljt er, men han kan försöka hävda att ni ändå skaffat den gemensamt. Dock bedömer jag att du har ett bättre bevisläge än han för att han varit folkbokförd i sin egna hyresrätt. Folkbokföringen är en indikation på var man anses bo, därav kan du med hjälp av hans folkbokföring och det faktum att ni skiljt er bevisa att ni anskaffat lägenheten för eget bruk. Samma gäller bilen. Om enbart du använt bilen är det tydligt att det köptes för eget bruk och är då inte samboegendom. Om han också fått använda bilen måste du bevisa att den var köpt för eget bruk och inte gemensamt.

Sammanfattning

Han kan försöka hävda sin rätt till lägenheten och bilen. I slutändan blir detta en bevisfråga i och med att jag tolkar din fråga som att han faktiskt bott i lägenheten du köpte. Men du har också bevis på din sida! Er skilsmässa och hans folkbokföring är bevis som talar för att ni inte anskaffat detta tillsammans. För att vara sambor måste man även leva i ett "parförhållande" och har gemensamt hushåll. (1 § Sambolagen) Du kan därför bevisa att ni inte längre har en relation, samt om du betalat för ditt och han betalat för sitt (egna matvaror etc) så bevisar även det att ni inte haft gemensamt hushåll. Sammanfattningsvis kan han inte hävda att ni är sambor enbart för att ni bott ihop ett tag i lägenheten. Han måste bevisa att lägenheten köptes för att användas tillsammans, att bilen köptes för att använda tillsammans, att ni levt där som i en relation (det islamska äktenskapet kan tala för det, men den svenska skilsmässan talar emot) samt att ni haft gemensamt hushåll och delat på kostnader i det vardagliga hushållet. Kan han inte bevisa alla dem delarna så har han heller ingen rätt till lägenheten eller bilen.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare