FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/08/2017

Kan grannen kräva trädfällning?

Hej! Jag har en stor fin björk på min tomt. Grannen vill att jag fäller trädet för han menar att det smutsar ner hos honom... blåser in frö. Han påtalar att detta är skadegörelse på hans hus och att jag därmed är skyldig att fälla det. Trädet har inga rötter eller grenar som är på hans tomt.

Trädet skyddar mitt hus från insyn och står sig fint till mitt hus. Jag har erbjudit mig att ansa det för att minska på problemet... men han menar att han nu ska stämma mig. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regleringar som rör rättsförhållandet mellan grannar finns i 3 kap. jordabalken (JB).

En granne har rätt att kapa rötter och grenar som hänger in på dennes tomt om det skapar olägenheter för denne. Dock skall områdets ägare först få tillfälle att själv åtgärda problemet om det finns risk för att åtgärden kan medföra skada (3 kap. 2 § JB). Grannen har däremot inte har rätt till att kapa stammen och inte heller ta bort grenar och rötter på ett sådant sätt som leder till att trädet dör.

I din beskrivning förklarar du att inga grenar eller rötter faller in på grannens tomt utan att det är frön som blåser in från trädet som är problemet.

Detta är ingenting som gör att du har en skyldighet att fälla ditt träd enligt lag.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Melina TrydegårdRådgivare