FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/12/2018

Kan gåvor undantas från bodelning?

Hej! Ligger i skilsmässa, bodelningen är klar men min exmake har hängt upp sig på en ring jag fick av honom i julklapp för ett år sedan. Ringen köptes för 12 000 kronor och nu hävdar han att han vill ha de pengarna av mig alternativt att jag ger våra barn smycken/presenter motsvarande denna summa och säger att det är från honom.

Har han någon rätt att kräva detta? Ersättning för en present han gav mig då vi fortfarande var gifta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och bodelning finner man i Äktenskapsbalken (Äktb),

När man gör en bodelning ska allt giftorättsgods delas mellan makarna (10 kap 1 § + 11 kap 3 § Äktb). Om smycket är som enskild egendom får du behålla hela och är det äktenskapsgods ska ni dela på dess värde på samma sätt som allt annat i bodelningen. Huvudregeln är att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap 1 § Äktb), giftorättsgods är alltså huvudregeln.

Om ni har ett äktenskapsförord som föreskriver att egendomen ska vara enskild så är den det (7 kap 2 § Äktb). Man kan också undanta saker som uteslutande används för personligt bruk och personliga presenter från bodelningen (10 kap 2 § Äkta). Även om ni inte har ett äktenskapsförord kommer troligen ringen att falla inom personlig present och då skulle du inte behöva ge tillbaka den eller ge någon ersättning.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare