Kan gåvan betraktas som förskott på arv eller likställas med testamente?

Hej ,

Jag har en fråga om arvsrätt.

Min särbo har 2012 gett i gåvan till sin äldste son fastigheten.

I gåvan står att min särbo kan bo i fastigheten fram till sin död utan ersättning.

Min särbo dog nu i oktober och den äldste son anser att det är inte ska delas med 2 andra syskon som är barn till min särbo.

En av dessa söner har han med mig.

Utöver fastigheten som han bodde fram till sin död , hade han en hyresrätt i Malmö och i dessa två ställen fanns det lösegendom i form av möbler, mattor, dator, tv apparater och dylikt .

Han hade dock skuld hos kronofogden på 1,6 miljon.

Värde av fastigheten är över 2,5 miljon, lösegendom är värd ca 50-70tkr .

Vad gäller i det fallet ? Kan man betrakta gåvan som förskott på arvet och ska ingå i bouupteckningen ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan du ställer är mycket riktigt arvsrättslig, lagen på det området heter Ärvdabalken (ÄB).

Kan gåvan betraktas som förskott på arv?

Huvudregeln när det gäller förskott på arv är att alla gåvor till bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn till den avlidne) ska betraktas som förskott på arv, 6 kap. 1 § ÄB. Men den som ger gåvan (gåvogivaren) kan i ett gåvobrev skriva att gåvan inte ska räknas som förskott på arv. I ditt fall vet jag inte om en sådan formulering finns. Men även om det nu står att det inte ska räknas som förskott så finns det andra möjligheter.

Kan gåvan betraktas som likställd med testamente?

Ifall gåvan betraktas som likställd med testamente så ska värdet på gåvan läggas till kvarlåtenskapen (hela arvet) och sedan delas mellan sönerna, 7 kap. 4 § ÄB. Det finns några viktiga omständigheter som avgör om gåvan är tillräckligt lik ett testamente för att bli ogiltig. En av det viktigaste är om gåvogivaren efter att gåvan lämnats bort fortfarande har tillgång till att nyttja den. Att din särbo enligt gåvobrevet får bo kvar i bostadsrätten fram till sin död är en av de situationer som lagstiftaren försökt fånga in genom den här regeln. Genom att din särbo fick lov att bo kvar till sin död så "betalades" gåvan inte ut förrän han avlider. Syftet med gåvan ligger så nära ett testamente att det därför bör anses vara likställt. För att de andra sönerna ska få rätt att ta del av bostadsrätten så måste de dock väcka talan i domstol inom ett år från att bouppteckningen avslutades, 7 kap. 4 § ÄB.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, behöver du ytterligare råd är du välkommen att kontakta Lawlines juristbyrå.

Allt gott!

Nora OlofssonRådgivare